olej/płótno, 50 x 61 cm sygnowany p.g.: `Muter` na odwrociu opisany: `MUTER`
POCHODZENIE: - aukcja Boisgirard, Paris, 2 grudnia 2009 - kolekcja prywatna, Polska LITERATURA: - École de Paris, katalog Boisgirard, Paris, 2 grudnia 2009, poz. 81
Tuż po zakończeniu wojny, w latach 1918-21, Muter opracowała duży zespół martwych natur "gastronomicznych". Na kompozycje składają się owoce, warzywa, kwiaty, naczynia i różnorakie przedmioty kuchenne. Przedmioty Muter układała często na gazetach, których francuskie tytuły są ostentacyjnie czytelne. Prace z tego okresu bliskie są poetyce obrazów Cézanne`a. Na płótnach Muter dostrzec można mistrzowskie zastosowanie koloru udowadniające wielką wrażliwość i malarską klasę artystki. Formy przedmiotów budowane są za pomocą nakładanych szybkimi pociągnięciami pędzla czystych barwnych plam, których kontur pozostaje niedookreślony. Zarówno jeśli chodzi o ikonografię, jak i sposób malowania prezentowany obraz wiązać można z grupą wspomnianych "kuchennych" martwych natur. Motywem obcym i stanowiącym o jej unikatowości jest czerwona (czy raczej różowofioletowa) cebula, która pojawia się w pracach malarki bardzo rzadko (np. na kompozycji z ok. 1922 roku, niegdyś w kolekcji Toma Podla). Prozaiczność, powszedniość tego motywu, tak ostentacyjnie przedstawionego, wydaje się nieprzypadkowa. Paryskie środowisko artystyczne przez kilka pierwszych dziesięcioleci XX wieku przeżywało bowiem nieustającą fascynację malarstwem Paula Cézanne`a, który z podobnych, wydawało by się zwyczajnych i wyzbytych wszelkiego liryzmu przedmiotów, stworzył temat swojej sztuki. Warzywa - najbanalniejszy z motywów martwych natur - wkroczyły z czasem triumfalnie nawet do tekstów dotykających problemów estetyki. Malowane przez fikcyjnego malarza Elstira szparagi stały się jednym z motywów awangardowej powieści Marcela Prousta "W poszukiwaniu straconego czasu". Kubiści, na których twórczość Muter nie pozostała obojętna, wyrażali się przede wszystkim w martwych naturach. Motyw gazety, na której rozkłada się kuchenne sprzęty, wydaje się w przypadku prezentowanego obrazu zaczerpnięty z twórczości któregoś z francuskich bądź hiszpańskich awangardowych malarzy: Juana Grisa albo Georges`a Braque`a. Kontekstów dla "Martwej natury z czerwoną cebulą" nie trzeba jednak szukać daleko. Podobny zestaw motywów i zapewne to samo zielone naczynie możemy znaleźć na "Martwej naturze z butlą". Oba obrazy łączy również zbliżony wymiar płótna - niewykluczone, że obie kompozycje powstały w zbliżonym czasie.
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi. Malował urzekające pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania)
Muter Mela (Maria Melania Mutermilch) - urodziła się w 1876 r w Warszawie, zmarła w 1967 r w Paryżu. Uczyła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet M. Kotarbińskiego w Warszawie. Po wyjeździe w 1901 r na stałe do Paryża chodziła na zajęcia do Academie Colarossi i Academie de la Grand Chaumiere. Wystawiała w Salonach paryskich i w Polsce. Na ukształtowanie się indywidualnej, dojrzałej twórczości artystki miały duży wpływ prace takich artystów jak: P. Cezanne`a pejzaże i martwe natury, V. van Gogha pejzaże, E. Vuillarda portrety. Na przełomie 1994/95 miała miejsce w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa monograficzna artystki.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl