olej/płótno, 50 x 60 cm sygnowany p.g.: 'Muter' sygnowany na krośnie malarskim: 'Muter' oraz nieczytelne napisy na odwrociu; na listwie ramy nalepka firmy ramiarskiej
Trudno o warzywa powszedniejsze niż por i cebula. Mają one niskie wymagania cieplno-świetlne oraz mogą się rozwijać w niekorzystnym klimacie. Obecnie są powszechnie uprawiane w Europie, choć początkowo hodowane były jedynie na terenach Azji. Warto napomknąć, że rolę cebuli doceniali już starożytni Egipcjanie, którzy znając jej wartości odżywcze i właściwości zdrowotne, wydali fortunę na jej zakup, żywiąc nią całą rzeszę niewolników budujących piramidę Cheopsa. Pory i cebule, mimo swojej powszedniości, stanowiły wdzięczny temat dla malarstwa ze względu na swoją dekoracyjność. Na płótnach uwieczniali je mistrzowie holenderscy i malarze awangardowi. Nie dziwi zatem, że po ów motyw sięgnęła także Mela Muter, jednakże w sposób bardzo indywidualny. Przedstawianym przez nią warzywom daleko od majestatyczności właściwej martwym naturom Jana Davidszoona de Heema lub ostrości Picassowskich kubistycznych martwych natur. Obraz Muter wydaje się być bardzo swojski, a sama artystka zasługuje na miano poetki codzienności. Widz patrzący na martwą naturę Meli Muter zmuszony jest patrzeć pod zgoła dziwnym kątem. Zapewne nie siedzi przy kuchennym stole, lecz spogląda z bliska na panoszące się na ściereczkach pękate warzywa. W tle widzi uchylone drzwi, przez które wchodzi w intymny świat artystki. Są tu złoto-brązowe cebule oraz białe nakrapiane żółtymi plamkami i soczysto bordowe łamane fioletem i różem. W pobliżu, na niebieskiej siatce, leżą rozłożyste pory. Kompozycję dopełniają zielona karafka i szklanka, w których pięknie odbija się światło. Waldemar George, czołowy krytyk recenzujący prace malarzy z kręgu Ecole de Paris, określał obrazy Muter mianem "świetlistych kart [papieru], gdzie pozostawione pola bieli wzmacniają walory barwne" (W. George, Mela Muter (Galerie Druet), "La Presse" 1928, 19 V, s.2).
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania)
Muter Mela (Maria Melania Mutermilch) - urodziła się w 1876 r w Warszawie, zmarła w 1967 r w Paryżu. Uczyła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet M. Kotarbińskiego w Warszawie. Po wyjeździe w 1901 r na stałe do Paryża chodziła na zajęcia do Academie Colarossi i Academie de la Grand Chaumiere. Wystawiała w Salonach paryskich i w Polsce. Na ukształtowanie się indywidualnej, dojrzałej twórczości artystki miały duży wpływ prace takich artystów jak: P. Cezanne`a pejzaże i martwe natury, V. van Gogha pejzaże, E. Vuillarda portrety. Na przełomie 1994/95 miała miejsce w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa monograficzna artystki.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl