Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania) | Łodzie w porcie

Mela (Mutermilch Maria Melania) MUTER (1876 Warszawa - 1967 Paryż)

Łodzie w porcie

akwarela/papier,36 x 50 cm
sygnowany l.d.: 'Muter'

Fenomenem malarstwa Meli Muter, jednej z najzdolniejszych malarek kręgu École de Paris, jest przede wszystkim struktura obrazu, nierozerwalnie połączona z wartościami kolorystycznymi dzieła. Szczególną wrażliwość na barwę dostrzegamy w akwarelach artystki, wyróżniających się oryginalną formą wykorzystującą biały obszar kartki jako ważnego elementu kompozycji. W tym trudnym medium, niepozwalającym na żadne poprawki, artystka przede wszystkim wybierała tematy poświęcone krajobrazom oraz portretom. Jednym z jej ulubionych motywów były sceny upamiętniające kameralne wioski rybackie, skąpane w śródziemnomorskim słońcu. Mela Muter w swoich wspomnieniach ze szczególnym zamiłowaniem przywołuje kameralną atmosferę międzywojennego St. Tropez, pisząc: "port zachwycił mnie od pierwszego wejrzenia. Od razu poczułam, że będzie mi się tu dobrze i efektownie pracowało. A to dlatego, że St. Tropez było w 1921 roku jeszcze czyste, nietknięte, nieskażone kutrami, barami i dancingami, było czarującym portem rybaków, którzy, skoro wieczór nadchodził, odjeżdżali na swych jasnych tartanach białych lub jasno błękitnych żaglach, ochoczo, wzajemnie się nawołując ze swym akcentem
o zapachu czosnku". Prezentowana praca idealnie ilustruje sympatię autorki do zacisznego zakątka rybackiej wioski. "Łodzie w porcie" nie tylko w doskonały sposób oddają sielankowy nastrój miejsca, lecz również ukazują mistrzowskie umiejętności artystki w warstwie kolorystycznej i formalnej obrazu. W zgeometryzowanych kubach wyrastających z nadmorskiego wzgórza domów widać echo inspiracji Cézanne’em oraz wczesnym kubizmem. Niesymetryczne bryły kamienic idealnie równoważą się z zakomponowanym po łagodnym łuku nadmorskim brzegiem, na którym zacumowane zostały łodzie z jaśniejącymi bielą żaglami. Nasycone barwy, z przewagą ultramaryny, czerwieni i świetlistych ochr, kładzione z umiarem i wyczuciem, zbliżają opisywaną prace do dzieł fowistów. Również przez zabieg wykorzystania niezamalowanej bieli kartki artystka otrzymała niesamowity efekt "powietrza" i lekkości pracy, mimo zgeometryzowanych form budujących kompozycję. Kunszt konstrukcji obrazu poświadczają pozytywne słowa międzywojennej krytyki, która już w latach 20. XX wieku dostrzegała niezwykły potencjał w akwarelowych dziełach Muter. W jednej z recenzji z wystaw z 1923 roku J. Centnerszwer docenił prace stworzone w technice farb wodnych, które często zostawały przyćmione przez monumentalne oleje, pisząc: " Artystka celuje w wydobywaniu aksamitnej płaszczyzny wód i w masywnym budowaniu (...) pejzażu. Zrozumiała wartość połyskliwej akwareli (…). Owa logika struktury czyni pejzaż artystki nie wycinkiem, nie fragmentem świata otaczającego, ale całością, w której znajdują się zasadnicze elementy pola widzenia. Akwarele jej są prawdziwie kunsztownymi poemacikami powietrznej harmonii".

Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-1914 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi. Malował urzekające pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania)
Muter Mela (Maria Melania Mutermilch) - urodziła się w 1876 r w Warszawie, zmarła w 1967 r w Paryżu. Uczyła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet M. Kotarbińskiego w Warszawie. Po wyjeździe w 1901 r na stałe do Paryża chodziła na zajęcia do Academie Colarossi i Academie de la Grand Chaumiere. Wystawiała w Salonach paryskich i w Polsce. Na ukształtowanie się indywidualnej, dojrzałej twórczości artystki miały duży wpływ prace takich artystów jak: P. Cezanne`a pejzaże i martwe natury, V. van Gogha pejzaże, E. Vuillarda portrety. Na przełomie 1994/95 miała miejsce w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa monograficzna artystki.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl