technika własna, olej/płótno, 73 x 100 cm sygnowany i opisany na odwrociu: 'mbogusz | 13/60' na odwrociu wskazówka montażowa
Praca powstała w latach 60., kiedy Marian Bogusz zainteresował się malarstwem materii. Artysta zrezygnował wówczas z aluzyjności kompozycji na rzecz wyeksponowania autonomicznych wartości dzieła sztuki, w tym faktury farby, reliefowej struktury powierzchni kompozycji oraz niuansów kolorystycznych funkcjonujących w obrębie monochromatycznej gamy barwnej. O tym okresie jego działalności pisała Bożena Kowalska: "Po rozsunięciu się żelaznej kurtyny swobodny dostęp do zagranicznej prasy i wyjazdy artystów do krajów zachodnich spowodowały rozpowszechnienie się w Polsce popularnego na Zachodzie malarstwa informel w wersjach action painting, taszyzmu i malarstwa materii. Marian Bogusz (...) powraca do sztuki bezprzedmiotowej. W latach 1957-58 uprawia malarstwo gestu, stosując coraz częściej wypukłe faktury, aż do osiągnięcia w 1959 roku połączenia ekspresji, pełnych rozmachu pociągnięć pędzla z reliefową wypukłością grubo kładzionej farby. Od 1960 r. rozpoczyna się w twórczości Bogusza proces porządkowania dynamicznych faktur w kierunku geometrycznego ładu. Barwy są w tych obrazach coraz bardziej stonowane, faktura gęsta, chropawa, ale ujednolicona. W latach 1960-63 pracuje artysta nadto bardzo intensywnie nad gwaszami, których powstaje wiele i przeważnie bardzo pięknie rozegranych kolorystycznie. Proces porządkowania form dokonuje się przez rytmizację powtarzalnego kształtu modularnego. Dzięki temu już w 1961 r. pojawiają się w twórczości Bogusza pierwsze obrazy strukturalne (...). Zestawienia barwne są w nich subtelne, kolory dalekie od dawnej jaskrawości, głębokie i mieniące się. Problem przestrzeni, zawsze zajmujący w twórczości Bogusza ważne miejsce, w tych, pozornie tylko płaszczyznowych obrazach, obecny jest w reliefowych wypukłościach farby i często w złudnych doznaniach wybrzuszenia się i wklęsłości powierzchni. Bogusz wciąż szukał w malarstwie nowych środków wypowiedzi. Poszczególne fazy jego twórczości trwały krótko: dwa, trzy lata. Porzucał potem wypracowaną, oswojoną już formułę, zwracając się ku nowej, znów go fascynującej, ale nie na długo" (Bożena Kowalska, Marian Bogusz, Niezapomniany, katalog wystawy w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, 23.01.09-29.03.2009, Radom 2009, s. 10).
Studiował w ASP w Warszawie u Jana Cybisa. Był twórcą warszawskiej "Grupy 55" oraz współzałożycielem i kierownikiem "Galerii Krzywe Koło". Był jednym z najwybitniejszych animatorów życia kulturalnego w nurcie polskiej awangardy. Tworzył abstrakcyjne kompozycje rzeźbiarsko-przestrzenne. Zajmował się malarstwem, rzeźbą, scenografią i grafiką. W jego pracach kolor ma znaczenie symboliczne. Inspiracją niektórych jego obrazów były utwory muzyczne.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
BOGUSZ Marian
Studiował w ASP w Warszawie u Cybisa i Sokołowskiego. Był twórcą warszawskiej "Grupy 55" oraz współzałożycielem i kierownikiem "Galerii Krzywe Koło". Był jednym z najwybitniejszych animatorów życia kulturalnego w nurcie polskiej awangardy. Tworzył abstrakcyjne kompozycje rzeźbiarsko-przestrzenne. Zajmował się malarstwem, rzeźbą, scenografią i grafiką. W jego pracach kolor ma znaczenie symboliczne. Inspiracją niektórych jego obrazów były utwory muzyczne.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl