różne techniki: rysunek, węgiel, monotypia, gwasz/papier, karton: 23 x 10,5 cm, 23 x 11,5 cm, 21 x 8 cm, 21 x 8 cm, 21 x 13,5 cm, 21 x 15 cm, 21,5 x 11 cm
W latach 1929- 35 studiowała w krakowskiej ASP na Wydziale Rze¼by pod kierunkiem X. Dunikowskiego. Przed wojną należała do Grupy Krakowskiej, zaś po 1945 - do Grupy Młodych Plastyków oraz reaktywowanej drugiej Grupy Krakowskiej. Uczestniczyła we wszystkich trzech Wystawach Sztuki Nowoczesnej. Współpracowała też z prowadzonym przez jej brata Józefa Jaremę teatrem Cricot oraz powojennym teatrem Cricot 2, dla których projektowała kostiumy i scenografię. Najwybitniejsze dzieła malarskie Jaremy powstały jednak w ciągu zaledwie kilku lat poprzedzających przedwczesną śmierć. Od kiedy w 1951 wykonała swoją pierwszą monotypię, tworzyła prace sytuujące się poza wszelkimi konwencjami i nakazami obowiązującego wówczas socrealizmu. Fascynowała ją postać ludzka, jej miejsce w przestrzeni, a także przedstawienie ruchu w obrazie. Wyrazem tych zainteresowań są cykle: Postacie, Figury, Głowy, Chwyty (1953), Wyrazy (1954-57), Filtry, Penetracje, Rytmy (1957-58). Należące do nich prace wykonane zostały ulubioną przez artystkę wspomnianą techniką monotypii, którą czasami łączyła z olejem, temperą, sporadycznie też stosowała lakiery.
JAREMA Maria
Urodziła się w 1908 r w Starym Samborze, zmarła w 1958 r w Krakowie. Studia rzeźbiarskie w krakowskiej ASP pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w latach 1929-35. Przed wojną zajęta głównie twórczością rzeźbiarską, współpracowała też z teatrem Cricot prowadzonym przez jej brata Józefa Jaremę/animator tego teatru i autor sztuk w nim granych/, należała do lewicowej Grupy Krakowskiej. Po wojnie uprawia malarstwo, bierze udział we wszystkich trzech Wystawach Sztuki Nowoczesnej w Krakowie - 1948-49 i w Warszawie 1957 i 59. Współpracuje z Cricot 2 Tadeusza Kantora, gdzie projektuje scenografię i kostiumy. Najlepsze jej prace powstały na kilka lat przed śmiercią, w technice monotypii łączonej czasem z temperą. Prace artystki reprezentowały sztukę polską na Biennale w Wenecji - 1958 r i pośmiertnie - na Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo - 1961 r. Na przełomie 1998/99 miała wystawę w warszawskiej Zachęcie i wrocławskim Muzeum Narodowym.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl