monotypia, 18 x 9 ( w świetle passe partout) nie sygnowany na odwrociu napis: Maria Jarema, 1956, monotypia / Szkic kostiumowy do / " Mątwy" Witkiewicza
Malarka, rzeźbiarka, grafik i scenograf. Studia artystyczne odbyła w latach 1929-35 w krakowskiej ASP w pracowni rzeźby X. Dunikowskiego. W 1932 r. wstąpiła do Grupy Krakowskiej, ugrupowania o awangardowym profilu artystycznym i lewicującej ideologii. W 1937 r. odbyła studyjną podróż do Paryża. Od 1946 r. należała do Grupy Młodych Plastyków, występującej od 1957 r. jako reaktywowana, druga Grupa Krakowska. Kilkakrotnie wyjeżdżała do Paryża i zwiedzała Włochy. Od 1934 r. współpracowała z teatrem Cricot prowadzonym przez swego brata Józefa Jaremę. Projektowała dla niego kostiumy i oprawę scenograficzną. W swej sztuce badała wzajemne relacje ludzkich sylwetek w przestrzeni, skomplikowane i dynamiczne prezentując je w powstałych w latach 1951 56 cyklach: "Postacie", "Figury", "Głowy" i "Chwyty". Z tym obszarem artystycznych poszukiwań wiąże się prezentowana praca przedstawiająca dwie stojące postacie: kobiecą i męską, naszkicowane delikatnym, płynnym konturem i dookreślone łączącymi je plamami czerni i bieli. Stanowi ona również świadectwo żywych kontaktów artystki z teatrem, kiedy w latach 1956-57 związała się z eksperymentalnym teatrem Cricot 2 stworzonym przez T. Kantora. Obraz reprodukowany był w katalogu A. Michalaka (konsultacje A. Król) "Andrzej Wróblewski. Kolekcja Pakoska", Toruń 2003, str. 42.
JAREMA Maria
Urodziła się w 1908 r w Starym Samborze, zmarła w 1958 r w Krakowie. Studia rzeźbiarskie w krakowskiej ASP pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w latach 1929-35. Przed wojną zajęta głównie twórczością rzeźbiarską, współpracowała też z teatrem Cricot prowadzonym przez jej brata Józefa Jaremę/animator tego teatru i autor sztuk w nim granych/, należała do lewicowej Grupy Krakowskiej. Po wojnie uprawia malarstwo, bierze udział we wszystkich trzech Wystawach Sztuki Nowoczesnej w Krakowie - 1948-49 i w Warszawie 1957 i 59. Współpracuje z Cricot 2 Tadeusza Kantora, gdzie projektuje scenografię i kostiumy. Najlepsze jej prace powstały na kilka lat przed śmiercią, w technice monotypii łączonej czasem z temperą. Prace artystki reprezentowały sztukę polską na Biennale w Wenecji - 1958 r i pośmiertnie - na Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo - 1961 r. Na przełomie 1998/99 miała wystawę w warszawskiej Zachęcie i wrocławskim Muzeum Narodowym.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl