Studium kostiumowe do "Mątwy" S.I. Witkiewicza - 1955-1956, wystawionej przez Tadeusza Kantora w teatrze Cricot 2. Kredka, gwasz, papier, 22,7 x 13 cm. Na odwrocie szkic ołówkowy postaci, napis Clown oraz potwierdzenie autorstwa przez K. Filipowicza, męża artystki z 1972 r. Lit.: Praca reprodukowana w kat.: "Maria Jarema. Katalog wystawy, listopad 1962", Kraków, Pałac Sztuki.
"Mątwa" Witkacego była inauguracyjnym spektaklem założonego przez Tadeusza Kantora Teatru Cricot 2. Premiera odbyła się 12 maja 1956 roku w Domu Plastyków przy ul. Łobzowskiej 3 w Krakowie. Kostiumy i scenografia były autorstwa Marii Jaremy. "KOSTIUM staje się ruchomą, wyzwoloną formą, traci starą konwencjonalną, śmieszną rolę, posiada własną "anatomię" i symbolikę. W stosunku do żywego organizmu aktora, spełnia nowe zupełnie funkcje, jest rezonatorem i pułapką, uwikłaniem i spotęgowaniem, również hamulcem, może być jego katem i ofiarą, może istnieć obok aktora i stać się przedmiotem jego żonglerki." - pisał Tadeusz Kantor, Metamorfozy. Teksty o latach 1938-1974, Cricoteka, Księgarnia Akademicka, Kraków 2000, s. 147-149)
Maria JAREMA (1908-1958) Maria Jarema studiowała rzeźbę pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w ASP w Krakowie w latach 1929-1935. W czasie studiów wstąpiła do "Grupy Krakowskiej" tzw. pierwszej (1933-1937). W latach 30. współpracowała jako aktorka i scenograf w teatrem "Cricot" swego brata Józefa Jaremy i teatrem kukiełkowym Adama Polewki. W 1937 wyjechała do Paryża na Wystawę Światową i przebywała tam przez 4 miesiące. Po wojnie związała się z Grupą Młodych Plastyków, skupioną wokół Tadeusza Kantora, która w 1957 ukonstytuowała się jako nowa (druga) "Grupa Krakowska". W okresie socrealizmu nie brała udziału w oficjalnym życiu artystycznym. Współpracowała jako scenograf z teatrem "Cricot 2" Kantora (1956-1957). W 1957 została laureatką Nagrody m. Krakowa, w 1958 otrzymała nagrodę Towarzystwa Przyjaźni Włosko-Polskiej na XXIX Biennale w Wenecji. Zajmowała się początkowo rzeźbą, po wojnie głównie malarstwem, często łączonym z grafiką (tempera z monotypią). Jej abstrakcyjne kompozycje, eksplorujące problem ruchu i przestrzeni, układają się w cykle ("Postaci", "Wyrazy", "Chwyty", "Penetracje", "Rytmy" i in.). Prace te należą do najważniejszych dokonań polskiej sztuki lat 50., wyprzedzając podobne poszukiwania sztuki kinetycznej i op-artu na świecie. Artystka zajmowała się też scenografią i grafiką użytkową (plakat, ilustracja książkowa i prasowa) oraz publicystyką.
JAREMA Maria
Urodziła się w 1908 r w Starym Samborze, zmarła w 1958 r w Krakowie. Studia rzeźbiarskie w krakowskiej ASP pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w latach 1929-35. Przed wojną zajęta głównie twórczością rzeźbiarską, współpracowała też z teatrem Cricot prowadzonym przez jej brata Józefa Jaremę/animator tego teatru i autor sztuk w nim granych/, należała do lewicowej Grupy Krakowskiej. Po wojnie uprawia malarstwo, bierze udział we wszystkich trzech Wystawach Sztuki Nowoczesnej w Krakowie - 1948-49 i w Warszawie 1957 i 59. Współpracuje z Cricot 2 Tadeusza Kantora, gdzie projektuje scenografię i kostiumy. Najlepsze jej prace powstały na kilka lat przed śmiercią, w technice monotypii łączonej czasem z temperą. Prace artystki reprezentowały sztukę polską na Biennale w Wenecji - 1958 r i pośmiertnie - na Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo - 1961 r. Na przełomie 1998/99 miała wystawę w warszawskiej Zachęcie i wrocławskim Muzeum Narodowym.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza do wylicytowanej ceny opłatę organizacyjną w wysokości 15% oraz opłatę do 5% z tytułu droit de suite.
Droit de suite zostanie doliczona do poz.: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 12, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 33, 35, 36, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 50, 51,57, 58, 61, 62, 63, 64, 65, 66,67,68, 69, 70, 71.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl