akwarela, gwasz/ papier, 19,5 x 15 cm sygnowany oł.p.d.: Maria Jarema 1943 (sygnatura nieco zatarta)
Zajmowała się malarstwem, rzeźbą, scenografią. W latach 1929-1935 studiowała na krakowskiej ASP w pracowni prof. Xawerego Dunikowskiego. Przed wojną współzałożycielka awangardowej Grupy Krakowskiej. Związana była też z teatrem Cricot, założonym przez jej brata Józefa Jaremę. Po wojnie uczestniczyła w Wystawach Sztuki Nowoczesnej (w 1948 w krakowskim Pałacu Sztuki, w 1957 i 1959 w warszawskiej Zachęcie). Od 1956 współpracowała z teatrem Tadeusza Kantora Cricot2 - jako autorka kostiumów, scenografii i jako aktorka. Od 1957 współtworzyła II Grupę Krakowską. W latach 50. wykonywała swoje słynne kompozycje abstrakcyjne o organicznych formach "Penetracje" i "Rytmy". Reprezentowała Polskę na Biennale w Wenecji w 1958.
Prezentowany rysunek powstał podczas wojny. Nowatorstwo kompozycji, w porównaniu do prac wcześniejszych, pokazuje, że artystka nawet w tak trudnym czasie, nie zatraciła potrzeby poszukiwań formalnych. Barbara Ilkosz pisała o twórczości Jaremy w okresie 1943-1944: "Lata te przyniosły [...] bardzo istotne, rozwiązania plastyczne zapowiadające przyszły kierunek rozwoju malarstwa Jaremianki. Odchodziła w nich od zasad kapistowskich, wydobywając przedmiot nie tylko kolorem, lecz zamykając go wyraźną linią, początkowo zgeometryzowaną, z czasem - o płynnym dukcie" (B. Ilkosz, Maria Jarema 1908-1958, Fundacja Instytut Promocji Sztuki, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Warszawa-Wrocław 1998, s. 38)
JAREMA Maria
Urodziła się w 1908 r w Starym Samborze, zmarła w 1958 r w Krakowie. Studia rzeźbiarskie w krakowskiej ASP pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w latach 1929-35. Przed wojną zajęta głównie twórczością rzeźbiarską, współpracowała też z teatrem Cricot prowadzonym przez jej brata Józefa Jaremę/animator tego teatru i autor sztuk w nim granych/, należała do lewicowej Grupy Krakowskiej. Po wojnie uprawia malarstwo, bierze udział we wszystkich trzech Wystawach Sztuki Nowoczesnej w Krakowie - 1948-49 i w Warszawie 1957 i 59. Współpracuje z Cricot 2 Tadeusza Kantora, gdzie projektuje scenografię i kostiumy. Najlepsze jej prace powstały na kilka lat przed śmiercią, w technice monotypii łączonej czasem z temperą. Prace artystki reprezentowały sztukę polską na Biennale w Wenecji - 1958 r i pośmiertnie - na Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo - 1961 r. Na przełomie 1998/99 miała wystawę w warszawskiej Zachęcie i wrocławskim Muzeum Narodowym.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl