Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
JAREMA Maria | PEJZAŻ MIEJSKI, 1942 r.

Maria JAREMA (Stary Sambor 1908 - Kraków 1958)

PEJZAŻ MIEJSKI, 1942 r.

Olej na płótnie 75 x 100 cm
Sygnowany p.d. - "1942 / Maria Jarema "
Ekspertyza - prof. Jan Świderski, 2001 r.

Malarka, rzeźbiarka, scenograf. W latach 1929-1935 studiowała w krakowskiej ASP. Była współorganizatorką założonej ok. 1932 r. Grupy Krakowskiej, reprezentującej radykalną postawę artystyczną. Od 1934 r. współpracowała jako scenograf z eksperymentalnym teatrem "Cricot", a w latach 1956-1957 z teatrem "Cricot 2". Od 1946 r. była członkiem Grupy Młodych Plastyków. Działalność artystyczną rozpoczęła od rzeźby, później zwróciła się ku malarstwu, początkowo przedstawiającemu, później abstrakcyjnemu, tworząc kompozycje malowane temperą, akwarelą, gwaszem. W latach 40-tych pojawiły się w nich typowe dla twórczości artystki układy przestrzenne, w których linia i barwa traktowane były jako czynniki współtworzące strukturę obrazu. Stopniowo w obrazach coraz silniejsze stawało się dążenie do precyzji formy i przejrzystości kompozycji. W latach 1950-1958 Maria Jarema osiągnęła pełną dojrzałość i samodzielność artystyczną. W tym okresie najczęściej łączyła techniki monotypii i tempery. Powstałe po 1954 r. cykle np. "Formy", "Znaki", "Rytmy" zawierają sumę doświadczeń twórczych artystki, która zbliżyła się w nich ku formom abstrakcyjnym, a czynnikami decydującymi stają się ruch i rytm.
"Chcę zwrócić uwagę na zaistniałe w Pejzażu miejskim wszystkie charakterystyczne cechy, które obserwowałem w przedwojennych obrazach Jaremianki - jest tam architektura, która tworzy zdecydowane podziały na formacie płótna, są faliste linie gałęzi, piony i skosy utworzone przez pnie drzew, są zróżnicowane trójkąty dachów - z jednej strony jest to dążenie do abstrakcji - z drugiej przejecie się motywem, jego atrakcyjnością kolorystyczną; kontraście złotych ugrów na fasadach domów z niebieską bielą świeżego śniegu."
fragment ekspertyzy prof. Jana Świderskiego

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
JAREMA Maria
Urodziła się w 1908 r w Starym Samborze, zmarła w 1958 r w Krakowie. Studia rzeźbiarskie w krakowskiej ASP pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w latach 1929-35. Przed wojną zajęta głównie twórczością rzeźbiarską, współpracowała też z teatrem Cricot prowadzonym przez jej brata Józefa Jaremę/animator tego teatru i autor sztuk w nim granych/, należała do lewicowej Grupy Krakowskiej. Po wojnie uprawia malarstwo, bierze udział we wszystkich trzech Wystawach Sztuki Nowoczesnej w Krakowie - 1948-49 i w Warszawie 1957 i 59. Współpracuje z Cricot 2 Tadeusza Kantora, gdzie projektuje scenografię i kostiumy. Najlepsze jej prace powstały na kilka lat przed śmiercią, w technice monotypii łączonej czasem z temperą. Prace artystki reprezentowały sztukę polską na Biennale w Wenecji - 1958 r i pośmiertnie - na Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo - 1961 r. Na przełomie 1998/99 miała wystawę w warszawskiej Zachęcie i wrocławskim Muzeum Narodowym.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl