na odwrocie: naklejka VI Biennale Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Sao Paolo z 1961 r.: "Maria Jarema / Composition (II) / 65 x 50 / 1957 / detrempe-monotypia / 80 000 cruzeiros / [własność]: Kornel Filipowicz, Cracovie, Dzierżyńskiego 23, Pologne" oraz inne naklejki (m.in. DESA) Ekspertyza hist. sztuki Elżbiety Zawistowskiej
* droit de suite
Polska malarka, rzeźbiarka i scenografka, uczennica Xawerego Dunikowskiego na krakowskiej ASP. Represjonowana przez władze II Rzeczypospolitej za swoje lewicowe poglądy i działalność polityczną. Współzałożycielka awangardowej Grupy Krakowskiej (1930). Była aktorką i scenografem w teatrze Cricot i teatrze kukiełkowym Adama Polewki. W czasie II wojny była szatniarką w kawiarni Domu Plastyków, pracowała także w warsztacie lalek artystycznych Rady Głównej Opiekuńczej w Krakowie. Po wojnie współpracowała z grupą artystów skupionych wokół Tadeusza Kantora i jego Cricot 2. Była pierwszą żoną Kornela Filipowicza. Za lewicowe poglądy i działalność polityczną była wraz z innymi członkami grupy represjonowana przez władze, m. in. czasowo pozbawiono ją członkostwa w Związku Plastyków. Przed wybuchem II wojny światowej zajmowała się głównie rzeźbą, którą po wojnie porzuciła na rzecz malarstwa. Tworzyła obrazy abstrakcyjne. Od 1951 wykonywała monotypie, a technikę tę łączyła niekiedy z farbami olejnymi i temperami. W centrum zainteresowań artystki znajdowała się postać ludzka, jej miejsce w przestrzeni, a także przedstawienie ruchu w obrazie.
JAREMA Maria
Urodziła się w 1908 r w Starym Samborze, zmarła w 1958 r w Krakowie. Studia rzeźbiarskie w krakowskiej ASP pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w latach 1929-35. Przed wojną zajęta głównie twórczością rzeźbiarską, współpracowała też z teatrem Cricot prowadzonym przez jej brata Józefa Jaremę/animator tego teatru i autor sztuk w nim granych/, należała do lewicowej Grupy Krakowskiej. Po wojnie uprawia malarstwo, bierze udział we wszystkich trzech Wystawach Sztuki Nowoczesnej w Krakowie - 1948-49 i w Warszawie 1957 i 59. Współpracuje z Cricot 2 Tadeusza Kantora, gdzie projektuje scenografię i kostiumy. Najlepsze jej prace powstały na kilka lat przed śmiercią, w technice monotypii łączonej czasem z temperą. Prace artystki reprezentowały sztukę polską na Biennale w Wenecji - 1958 r i pośmiertnie - na Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo - 1961 r. Na przełomie 1998/99 miała wystawę w warszawskiej Zachęcie i wrocławskim Muzeum Narodowym.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite".
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl