monotypia barwna, papier naklejony na płótno; 58 x 42,5 cm; na odwrocie na płótnie opis autorski: MARIA JAREMA / Głowy 1954 / monot. temp. / Nr Kat. 123 / 58 x 42,5; na krośnie malarskim nalepka z Desy (Oddział Handlu Zagranicznego) z tytułem: Kopfe, z nr kat. 123, z datą 1954; oraz nalepka muzealna: Musee d'Art et Histoire, z 1963 r. Praca ujęta w katalogu wystawy Musee d'art et d'histoire: Deux artistes polonaises: Maria Jarema, Maria Hiszpańska-Neuman, Genewa 1963, poz. 25
Maria Jarema uznawana jest za jedną z najważniejszych postaci artystycznych w sztuce powojennej. Była blisko związana - zarówno przyjacielsko jak i zawodowo, z Tadeuszem Kantorem i jego teatrem Cricot 2, do którego tworzyła scenografie, projektowała kostiumy, a także występowała jako aktorka. Przed wojną studiowała rzeźbę i głównie ją uprawiała. Po wojnie jej zainteresowania przeszły w stronę malarstwa. Przełomem w jej twórczości nastąpił w 1951 roku, kiedy to zaczęły powstawać jej pierwsze monotypie. W powstałych cyklach: Postacie, Figury, Głowy, Chwyty (1953), Wyrazy (1954-57), Filtry, Penetracje, Rytmy (1957-58), artystka łączyła swoje zainteresowania postacią ludzką, przestrzenią czy ruchem w obrazie, wytwarzając swój charakterystyczny styl, w którym przenikały się określone formy figuralne z rozwiązaniami zupełnie abstrakcyjnymi i, który był tak odległy od jakichkolwiek konwencji czy nakazów obowiązującego wtedy w sztuce socrealizmu. Określone formy z czasem ulegały coraz większemu uproszczeniu i deformacji, a poszczególne elementy tych kompozycji, silnie na siebie nawzajem oddziałując, sprawiały wrażenie tak fascynującego ją ruchu.
JAREMA Maria
Urodziła się w 1908 r w Starym Samborze, zmarła w 1958 r w Krakowie. Studia rzeźbiarskie w krakowskiej ASP pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w latach 1929-35. Przed wojną zajęta głównie twórczością rzeźbiarską, współpracowała też z teatrem Cricot prowadzonym przez jej brata Józefa Jaremę/animator tego teatru i autor sztuk w nim granych/, należała do lewicowej Grupy Krakowskiej. Po wojnie uprawia malarstwo, bierze udział we wszystkich trzech Wystawach Sztuki Nowoczesnej w Krakowie - 1948-49 i w Warszawie 1957 i 59. Współpracuje z Cricot 2 Tadeusza Kantora, gdzie projektuje scenografię i kostiumy. Najlepsze jej prace powstały na kilka lat przed śmiercią, w technice monotypii łączonej czasem z temperą. Prace artystki reprezentowały sztukę polską na Biennale w Wenecji - 1958 r i pośmiertnie - na Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo - 1961 r. Na przełomie 1998/99 miała wystawę w warszawskiej Zachęcie i wrocławskim Muzeum Narodowym.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl