Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BRZESKI Janusz Maria | Start balonów - projekt plakatu, 1933 r.

Janusz Maria BRZESKI (1907 - 1957)

Start balonów - projekt plakatu, 1933 r.

gwasz, tusz/papier, 49 x 33,5 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany i datowany śr.d.: 'JANVSZ MARJA | BRZESKI 1933'

na odwrociu nalepka z opisem obrazu

W 1933 roku, kiedy Brzeski pracował nad "Startem balonów", miał niespełna 26 lat, ale mimo młodego wieku uchodził w Polsce za jednego z najlepiej zapowiadających się awangardowych artystów. Umożliwiał to nie tylko szybko wykształcony indywidualny styl, ale również szerokie horyzonty i znajomość najnowszych trendów w światowej sztuce. Wykształcony w Poznaniu Brzeski (absolutorium uzyskał w 1928 roku) pierwsze prace tworzył w stylu ekspresjonizmu niemieckiego. W 1925 roku wyjechał na stypendium do Włoch i Francji, gdzie zetknął się z techniką kolażu, kubizmem i fotomontażami. W latach 1929-30 pracował w Paryżu. Współpracował z agencjami graficznymi, a także z znanym tygodnikiem "Vu". Jak przystało na młodego awangardystę, eksperymentował z filmem i asystował w wytwórni Paramount. Swoje francuskie doświadczenia Brzeski od 1930 roku starał się przeszczepić na polski grunt. W Krakowie zajmował się typografią, ilustracją i plakatem. Podjął współpracę z tygodnikami koncernu "Ilustrowanego Kuriera Codziennego": "AS" i "Tajny Detektyw". Zajmujący się od kilku lat "Tajnym Detektywem" Jacek Dehnel, analizując współpracę Brzeskiego z brukowcem, napisał: "To mniej więcej tak, jakby dziś naczelnym grafikiem ''Faktu'' został Wilhelm Sasnal albo Katarzyna Kozyra". Projekty i prace graficzne Brzeskiego z lat 30. pokazują gruntowną
znajomość sztuki Mana Raya i czeskich surrealistów - Jindřicha Štyrskiego i Františka Vobeckiego (o tych związkach pisał francuski historyk sztuki Eduard Jaguer). Uproszczona kompozycja, kontrast form geometrycznych z malarskimi elementami zapowiadają stylistykę, która po wojnie zrewolucjonizuje polską szkołę plakatu.

Malarz, rysownik, grafik, a także wybitny twórca fotografii artystycznej. Kształcił się w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu, jako stypendysta podróżował po Francji i Włoszech. Pierwszą wystawę miał w 1928 w Poznaniu, wkrótce wyjechał do Paryża, gdzie malował, tworzył fotomontaże, projektował okładki czasopism. Od 1933 należy do Cechu Artystów "Jednoróg", wiele wystawia w Krakowie, Warszawie i Lwowie. Po wojnie projektuje m. in. pierwszą okładkę "Przekroju" i stałą winietę pisma. Twórczość Brzeskiego związana z fotografią - fotomontaże, kolaże - trafiła już po śmierci artysty, w latach 80-tych, do największych muzeów świata, na wielkie międzynarodowe wystawy (Muzeum Sztuki Współczesnej w Chicago, Centre Georges Pompidou w Paryżu).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BRZESKI Janusz Maria

Malarz, rysownik, grafik, a także wybitny twórca fotografii artystycznej. Kształcił się w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu, jako stypendysta podróżował po Francji i Włoszech. Pierwszą wystawę miał w 1928 r. w Poznaniu, wkrótce wyjechał do Paryża, gdzie malował, tworzył fotomontaże, projektował okładki czasopism. Od 1933 r. należy do Cechu Artystów "Jednoróg", wiele wystawia w Krakowie, Warszawie i Lwowie. Po wojnie projektuje m. in. pierwszą okładkę "Przekroju" i stałą winietę pisma. Twórczość Brzeskiego związana z fotografią - fotomontaże, kolaże - trafiła już po śmierci artysty, w l. 80-tych, do największych muzeów świata, na wielkie międzynarodowe wystawy (Muzeum Sztuki Współczesnej w Chicago, Centre Georges Pompidou w Paryżu).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl