Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ANTO Maria | Bez tytułu, 1971 r.

Maria ANTO (1937 Warszawa - 2007 Warszawa)

Bez tytułu, 1971 r.

olej/płótno, 72 x 89,5 cm
sygnowany i datowany l.g.: 'Maria Anto 1971'
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Maria Anto 1971 | 478'

„Nie należałam nigdy do żadnej grupy, zawsze byłam osobna… Wynalazłam coś, co przeciwstawiało się modzie na abstrakcjonizm. Malowałam instynktem. Nie sugerowałam się żadną opinią, żyłam poza tym”.
Maria Anto

Maria Anto, znacząca postać środowiska artystycznego w latach 1960-80, pomimo dużej wystawy monograficznej zorganizowanej pośmiertnie w Zachęcie w 2017 roku wciąż pozostaje artystką niezwykle tajemniczą i intrygującą. Jej twórczość nadal czeka na rozpoznanie zarówno ze strony badaczy zajmujących się polską historią sztuki, jak i kolekcjonerów. Twórczość Anto często łączona jest ze sztuką prymitywną, niewiele jednak ma wspólnego z nurtem, w którym profesjonalne wykształcenie i świadome uproszczenie form niejako dyskwalifikują przynależność. Sama malarska mówiła o sobie jako natchnionej amatorce, jednak niezaprzeczalna erudycja wynikająca z jej drugiej pasji – poezji – oraz przemyślane poruszanie się w artystycznym środowisku, również za granicą, sprawiają, że naiwność zdecydowanie nie jest cechą, z którą jej twórczość powinno się kojarzyć.
Maria Anto urodziła się w rodzinie z malarską tradycją, bowiem z pasją temu zajęciu oddawał się jej pradziad i babcia. Zapisała się jako zdolna studentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, która już w trakcie studiów preferowała stylistykę wyłamującą się zarówno dokonaniom kolorystów, jak i artystów z kręgu abstrakcji. Czasy jej artystycznej edukacji przypadają na okres odwilży, gdzie poarsenałowa scena artystyczna zaczęła utożsamiać sztukę współczesną z abstrakcją. Podówczas figuracja jednoznacznie kojarzyła się z wytycznymi komunistycznego reżimu, w oczach wielu twórców i krytyków sztuka przedstawieniowa została zdyskredytowana na dekady i uznana za przeżytek.
Bogata wyobraźnia oraz wrażliwość popchnęły młodą artystkę ku inspiracjom, które, zdawałoby się, nie cieszyły się dużą popularnością. Anto lekceważyła zarówno nowoczesne trendy, jak i akademickie zasady samego realizmu, ignorując perspektywę, proporcje i anatomię. Jednakże w owym czasie pozostawała jedną z licznych artystek, które odniosły duży sukces. Jej prace, szokujące i jednocześnie zachwycające odmiennością w stosunku do panujących mód, zwróciły uwagę krytyki. W 1963 roku jej obraz wygrał konkurs w Padwie i zdobił wnętrza tamtejszej katedry. Sukces ten spowodował, że reprezentowała Polskę na Biennale São Paulo, zaś wkrótce potem została zorganizowana jej pierwsza monograficzna wystawa w Zachęcie. Praca powstała w okresie, kiedy młodą malarką zainteresowali się Włosi. Pokłosiem wizyty włoskiej delegacji w 1971 roku była wystawa w Mediolanie, zwieńczona ogromnym sukcesem, również komercyjnym. Wiele osób z jej grona wspomina ją jako tytana pracy, dzielącego z sukcesem czas między malarskie pracownie, a życie rodzinne. Rozczulająca bajkowość jej płócien bywa kojarzona z doświadczeniami młodej matki wychowującej dzieci, która pod przykrywką surrealistycznej stylistyki odmalowuje psychiczny autoportret, przekazuje biograficzne doświadczenia, jak i prawdy o świecie. Ulubionym miejscem czerpania inspiracji pozostawała Białowieża, to w jej leśnych odmętach po raz pierwszy zobaczyła jednorożca, który często gościł na jej płótnach.
Na prezentowanym obrazie malarka odmalowała scenę z pogranicza snu i baśniowości. Motywy znane z realiów codzienności zostają zestawione antropomorfizowanymi zwierzętami, stworami z bogatego, autorskiego imaginarium. Scena zaskakuje zarówno fantastycznością, jak i prostotą koncepcji. Wystawiony pod nocne sklepienie stolik z piłkarzykami, pozbawiony kontekstu kojarzonego z drużynowym zapałem, tłumem osób, nabiera cech magicznych. W roli graczy i obserwatorów występują dwa ptaszki, odmalowane na pierwszym planie, z prostotą charakterystyczną dla dziecięcej ręki. Świadoma decyzja upraszczania modelunki wynika nie z braku umiejętności, a z fantazji, wolności i indywidualności, którym artystka dawała świadectwo na swych płótnach.

Ukończyła ASP w Warszawie pod kierunkiem Stefana Płużańskiego i Michała Byliny w 1962 roku. Miała ponad 60 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą oraz uczestniczyła w ponad 250 wystawach zbiorowych. W latach stanu wojennego brała udział w ruchu kultury niezależnej pokazując obrazy m.in. na cyklicznych spotkaniach ze sztuką w parafii Miłosierdzia Bożego na Żytniej w Warszawie. Jedna z jej ostatnich większych wystaw odbyła się w warszawskiej Galerii Kordegarda (1991-92). Maria Anto szybko wykształciła swój własny rozpoznawalny styl. Tworzyła świat fantastyczny, o bogatej kolorystyce, nastroju i kompozycji. Jej obrazy wyróżniają się tajemniczą atmosferą. Artystka buduje swoistą poetykę. W pracach przeważają ciemne barwy rozświetlane pojedynczymi, jaskrawymi plamami. Zwykłe przedmioty nabierają niezwykłego znaczenia. Otoczone aurą zagadkowości przestają być zwyczajne - stają się piękne.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ANTO Maria

Studiowała na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych; dyplom uzyskała w 1962 roku. Miała około 60 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, uczestniczyła w około 200 wystawach zbiorowych - ogólnopolskich i międzynarodowych (m.in. VII Biennale w Sao Paulo). Prace artystki znajdują się w kolekcjach prywatnych i zbiorach muzealnych w Polsce i za granicą. Malarstwo Marii Anto należy do nurtu poetyckiej metafory.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl