węgiel, kredka lawowana akwarelą,54 x 74,5 cm sygnowany l.d.: "M. Gierymski"
Ekspertyza Haliny Stępień: "Kompozycja ta wykonana w nieczęsto używanej przez tego malarza technice, w nietypowej formie, bardzo znaczących wymiarów powstała zapewne w związku z jego zainteresowaniem w czasie studiów w Akademii monachijskiej techniką, o czym pisał w liście: "... rysowania na sztalugach [...] i cieniowania węglem..." (M. i A. Gierymscy, Listy i notatki, Wrocław 1973, s. 8). Sam fragment pejzażu, ukształtowanie znany mi jest także z innej jego pracy olejnej z równie wąskim o podniesionym łuku mostkiem łączącym spadziste brzegi nad najpewniej strumieniem. Kompozycja całości rozwiązana realistycznie ze szczegółami rysunku w pierwszych planach, w głębi potraktowana jest bardzo malarsko (roztarty węgiel) zgodnie z emploi artysty. Podobnie nieco zachmurzone niebo przypomina jego obrazy. Sposób kształtowania terenu, roślinności, w zbliżeniu, splotów zachodzących na siebie konarów i gałęzi również znany jest z wielu rysunków, szkiców i studiów malarskich, a także obrazów Maksa Gierymskiego. Operowanie z wyczuciem czernią i bielą nie pozbawia kompozycji światła i zróżnicowania natężenia umownych barw. Sugeruje natomiast jak gdyby światłocieniową odbitkę graficzną. W graficznym potraktowaniu całości przedstawienia, uwzględnia ono jako bardzo naiwny, niemal dekoracyjny element - stado owiec wchodzących na mostek, których grzbiety układają się w rodzaj rytmicznie rozwiązanego fryzu - otwiera go postać pasterza w kapeluszu (i kobiety), a zamyka sylwetka dużego psa. Takie właśnie potraktowanie stada owiec i sposób ujęcia go (nie na wprost) znane jest z popularnego obrazu Maksymiliana Gierymskiego "Krajobraz o wschodzie słońca". Praca ta łączy cechy warsztatu Maksymiliana Gierymskiego z jego sposobem obrazowania tematu - wycinka natury, a zarazem odpowiada zachowanym w listach opisom obserwowanej przyrody. Sygnatura autentyczna!"
Malarz, rysownik, starszy brat Aleksandra i jeden z najwybitniejszych artystów polskich działających na obczyźnie w drugiej połowie XIX wieku. Adept warszawskiej Klasy Rysunku i monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zmarł na gruźlicę w wieku 28 lat. Twórczość rozpoczął od realistycznych rysunków dla warszawskich czasopism i pejzaży, którymi debiutował w Zachęcie. W Monachium eksperymentował z materią malarską, której tonacja kolorystyczna i oświetlenie współtworzyły nastrój w jego pejzażowo-rodzajowych obrazach. Był jednak przede wszystkim mistrzem scen powstańczych na tle pejzażu. To one oraz rozmaite warianty kostiumowych polowań z myśliwymi w strojach rokokowych przyniosły mu medale i uznanie krytyki europejskiej. Gierymski był także autorem pejzaży ze stale obecnym motywem nieefektownego, melancholijnego krajobrazu mazowieckiego oraz kompozycji rodzajowych mających za scenerię polskie miasteczka i przedmieścia Warszawy.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl