Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WIĘCEK Magdalena | Nowe sacrum, 1993 r.

Magdalena WIĘCEK (1924 Katowice -2008 Egipt)

Nowe sacrum, 1993 r.

aluminium, podstawa drewniana, 42 x 32 x 49 cm

WYSTAWIANY:
- "Magdalena Więcek (1924-2008). Retrospektywa", Centrum rzeźby polskiej w Orońsku, 16.11. 2013-5.01.2014
- "Magdalena Więcek. Rzeźba i rysunek", Galeria Kordegarda, Warszawa 30.10-24.11.1996 (rzeźba ilustrowana na okładce katalogu)
- Dary i depozyty, 1993
- "Rzeźba. Magdalena Więcek-Wnuk", Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wrzesień-październik 1993

LITERATURA:
- Magdalena Więcek. Działanie na oko, katalog monograficznej wystawy w Zachęcie, Warszawa 2016, poz. 185, s. 165 (il.)
- Katalog rzeźby i obiektów, 2001, s. 126
- Magdalena Więcek. Rzeźba i rysunek, katalog

"Na tle licznych prac Więcek związanych z żywiołami ziemi i powietrza tytuły bezpośrednio nawiązujące do architektury pojawiają się niezwykle rzadko. Wyjątkiem są 'Mosty' (1976), 'Tunele' (1976), 'Pomnik Granicy Miasta' (1978, czyli stojący na rogatkach Zielonej Góry tzw. witacz betonowy wykonany podczas Sympozjum Złotego Grona) czy seria 'Nowy Jork - Wieże' (1989). 'Katedrami' nazywała Magdalena Więcek kompozycje z cyklu 'Sacrum' (1972-73). Nie zawsze jednak krytycy dopatrywali się w łukowatych kształtach bezpośrednich odniesień do gotyckich katedr; jeśli już posługiwano się językiem architektonicznym w analizie tych rzeźb, to bliższym architekturze nowoczesnej. Jak pisał o cyklu 'Sacrum' Andrzej Osęka, rzeźby wspinają się 'ku górze płynnymi, czytelnymi łukami. Wydaje się, że rozpoznajemy parabole, odcinki sinusoidy. Taniec form (...) przywodzi na myśl struktury samonośne w budownictwie współczesnym, rytm wielkich wijących się estakad na autostradach, mostów - gdzie imponuje nam skala, lecz także i idealna równoległość dwóch biegnących obok siebie gigantycznych wstęg betonu'. Tę ostatnią uwagę można odnieść bezpośrednio do 'Sacrum V' (1973), kompozycji złożonej z dwóch łukowato wygiętych blach. Niezależnie od skojarzeń, bądź to z krzyżowymi sklepieniami gotyckich katedr, bądź z nowoczesnymi hiperbolami paraboidalnymi, cykl 'Sacrum' stał się przyczynkiem do rozważań o powinowactwach między architekturą a rzeźbą w twórczości Magdaleny Więcek. W tekście do katalogu towarzyszącemu dużej wystawie artystkii w Muzeum Narodowym w Poznaniu (1974) Jerzy Olkiewicz argumentował: 'Ta rzeźba nie ma nic wspólnego z kameralnością. Łatwo ją powiązać z przestrzenią, architekturą, zielenią. Z codziennym życiem i obcowaniem człowieka w środowisku miejskim. (...) Monumentalność niekoniecznie oznacza budowanie pomnika. Monumentalną staje się forma zwarta, stabilna, dobrze wyważona w skali. Magdalena miała i ma nadal tęsknoty do budowania takich form. Tęsknoty do konstrukcji form statycznych, które mimo swojej stabilności przekazują element ekspresji - poprzez napięcia bliższe architekturze niż rzeźbie. Najlepszym przykładem jest cykl kompozycji nazwanych 'SACRUM'. Nazwa bardziej robocza to 'moje katedry', modele form przeznaczonych do przestrzennego współuczestniczenia w życiu dużych skupisk miejskich'".
Gabriela Świtek, "Gdzie stawiać formy?" Rzeźby Magdaleny Więcek wobec architektury [w:] Magdal ena Więcek. Działanie na oko, katalog monograficznej wystaw y w Zachęcie, Warszawa 2016, s. 36-37

Studiowała malarstwo w PWSSP w Sopocie pod kierunkiem Mariana Wnuka i rzeźbę w warszawskiej ASP. Dyplom uzyskała w 1952 roku w pracowni Franciszka Strynkiewicza. W tym samym roku debiutowała rzeźbą Górnicy. Wystawiała w pierwszej połowie lat 50 w Zachęcie na Ogólnopolskich Wystawach Plastyki, w 1955 roku wzięła udział w Wystawie Młodej Plastyki w Arsenale. Pierwszą wystawę indywidualną miała w 1960 r. w Galerii Krzywe Koło w Warszawie. W latach 1966-1982 pracowała w ASP w Poznaniu, w latach 1983-1984 wykładała w ASP w Hadze. Zaczęła także twórczą pracę za granicą. W 1986 r. i w latach następnych odbyła kilkumiesięczne podróże do Nowego Jorku, gdzie powstały liczne cykle rysunkowe i projekty rzeźb. Tworzyła w Warszawie i Berlinie. Zmarła nadle w grudniu 2008 podczas podóży do Egiptu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WIĘCEK Magdalena

Magdalena Więcek studiowała malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie pod kierunkiem Mariana Wnuka i rzeźbę w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom uzyskała w 1952 roku w pracowni Franciszka Strynkiewicza. W tym samym roku debiutowała rzeźbą Górnicy. Wystawiała w pierwszej połowie lat 50. w Zachęcie na Ogólnopolskich Wystawach Plastyki, w 1955 roku wzięła udział w Wystawie Młodej Plastyki w Arsenale. Pierwszą wystawę indywidualną miała w roku 1960 w Galerii Krzywe Koło w Warszawie. W latach 1966-1982 pracowała w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, w latach 1983-1984 wykładała w Akademii Sztuk Pięknych w Hadze. Zaczęła także twórczą pracę za granicą. W 1986 roku i w latach następnych odbyła kilkumiesięczne podróże do Nowego Jorku, gdzie powstały liczne cykle rysunkowe i projekty rzeźb. Od 1990 roku tworzyła i wystawiała w Niemczech. Jest laureatką kilkunastu nagród i wyróżnień w kraju jak i za granicą min.: wielka nagroda na Grand Prix Internazionale de la Contemporanea d’ Art Principauté de Monaco. Jej prace znajdują się min. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym w Poznaniu, Rijksmuseum Kröller-Müller, Oterlo.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl