Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WIĘCEK Magdalena | Mosty, 1976 r.

Magdalena WIĘCEK (1924 Katowice -2008 Egipt)

Mosty, 1976 r.

aluminium malowane, 42 x 89 x 70 cm

WYSTAWIANY:
- Magdalena Więcek - Działanie na oko, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 16.02-13.04.2016

LITERATURA:
- Magdalena Więcek - Działanie na oko, katalog wystawy, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, [red.] Anna Maria Leśniewska, Warszawa 2016, poz. kat. 121a, s. 133 (il.)

"Rytmy przestrzennych struktur przywodzą na myśl modele gigantycznych kompozycji przestrzennych, gdzie człowiek - mały i niepozorny - byłby zarazem pełny, wzbogacony o metafizyczne niemal uczucie obcowania z wielkością, z wartościami nadrzędnymi, przerastającymi go, a jednocześnie uwznioślającymi i budzącymi podniosłe przeżycia duchowe".
Magdalena Hniedziewicz

Magdalena Więcek była wybitną rzeźbiarką, jedną z najbardziej cenionych polskich artystek. Janusz Bogucki w 1983 roku określił Magdalenę Więcek, Alinę Szapocznikow oraz Alinę Ślesińską mianem "gwiazd odradzającej się nowoczesnej rzeźby polskiej" (J. Bogucki, Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983, s. 290). Jej twórczość charakteryzowała się ciągłymi zmianami obieranych kierunków artystycznych oraz eksperymentami z materiałami. Artystka w latach 1945-49 studiowała malarstwo i rzeźbę w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie, natomiast w latach 1949-52 kontynuowała naukę na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Więcek była artystką poszukującą. Przeszła drogę od rzeźb realistycznych, wykonywanych w gipsie i betonie, poprzez struktury nawiązujące do natury i jej form, po kompozycje spod znaku abstrakcji związane ze światem idei. Oprócz rzeźby monumentalnych i kameralnych w dorobku artystki znajdują się także rysunki, gwasze oraz fotografie.

Magdalena Więcek była twórczynią, która sztukę utożsamiała z życiem, a jej twórczość była motywowana dążeniem do nadania istnieniu głębszego sensu. Artystka unikała tłumaczenia swoich prac, opatrywania ich autorskim komentarzem. Dążyła do tego, by za pomocą swoich realizacji przekazywać to, co uważała za najistotniejsze. Pragnęła, aby jej rzeźby były nieinwazyjne, stawały się naturalnym elementem otoczenia, częścią rzeczywistości. W swoich kameralnych realizacjach kierowała się natomiast dążeniem do zaprezentowania możliwości takich materiałów jak brąz, aluminium czy stal.

Więcek, podobnie jak jej realizacje, cechowała silnie zarysowana twórcza osobowość. Pasja, z jaką tworzyła, widoczna jest na licznych fotografiach autorstwa Marka Holzmana - wnikliwego obserwatora twórczości Magdaleny Więcek. Powstała w ten sposób dokumentacja stanowi unikalne źródło wiedzy na temat kreowania rzeźb, a także twórczego działania rzeźbiarki. Wiele z wykonanych zdjęć przedstawia rzeźbiarkę w czasie rozmów z robotnikami, w industrialnych przestrzeniach fabryk, na tle padających z piły iskier, w ochronnych okularach.

Prace Więcek cechuje monumentalność, budowana niekoniecznie poprzez skalę dzieł, ale za sprawą wyważenia formy oraz silnego zaakceptowania statyczności. Prezentowana praca "Mosty" stanowi znakomity przykład owych dążeń artystycznych. Abstrakcyjne bryły pozbawione są wszelkiej dekoracyjności. Syntetyczna forma, prostota materiału oraz wyczuwalny geometryczny ład nadają pracy surowy charakter. Dwa skrzyżowane elementy można odczytywać jako pewnego rodzaju znak, nieskomplikowany i lapidarny, jednak wywołujący szereg skojarzeń oraz emocjonalną reakcję. Powierzchnia idealnie współgra z formą realizacji. Zdaje się zapraszać do dotyku i poprowadzenia dłoni zgodnie z kształtem obiektu. W efekcie forma rzeźby zdaje się skłaniać zarówno do wizualnego odczuwania pracy, jak i sensorycznego. To połączenie i harmonia pomiędzy tymi dwoma elementami, formą oraz fakturą, nadają "Mostom", oraz innym realizacjom Więcek, dostojny charakter. Jak zauważa Magdalena Hniedziewcz: "Czyta się bowiem w twórczości spokojną, choć bynajmniej nie bezosobową i chłodną opowieść o człowieku, o jego duchowych potrzebach, jego tęsknocie do wielkości, do patosu nawet, mimo że rzeźby te patosu właśnie zupełnie są pozbawione" (Magdalena Hniedziewicz, Plastyka. Przestrzeń, wrażliwość i racjonalizm, Kultura, 1977, s. 5-6, [w:] Magdalena Więcek, [red.] Anna Maria Leśniewska, Orońsko 2013, s. 114).


Studiowała malarstwo w PWSSP w Sopocie pod kierunkiem Mariana Wnuka i rzeźbę w warszawskiej ASP. Dyplom uzyskała w 1952 roku w pracowni Franciszka Strynkiewicza. W tym samym roku debiutowała rzeźbą Górnicy. Wystawiała w pierwszej połowie lat 50 w Zachęcie na Ogólnopolskich Wystawach Plastyki, w 1955 roku wzięła udział w Wystawie Młodej Plastyki w Arsenale. Pierwszą wystawę indywidualną miała w 1960 r. w Galerii Krzywe Koło w Warszawie. W latach 1966-1982 pracowała w ASP w Poznaniu, w latach 1983-1984 wykładała w ASP w Hadze. Zaczęła także twórczą pracę za granicą. W 1986 r. i w latach następnych odbyła kilkumiesięczne podróże do Nowego Jorku, gdzie powstały liczne cykle rysunkowe i projekty rzeźb. Tworzyła w Warszawie i Berlinie. Zmarła nagle w grudniu 2008 podczas podróży do Egiptu.

PODATKI i OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WIĘCEK Magdalena

Magdalena Więcek studiowała malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie pod kierunkiem Mariana Wnuka i rzeźbę w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom uzyskała w 1952 roku w pracowni Franciszka Strynkiewicza. W tym samym roku debiutowała rzeźbą Górnicy. Wystawiała w pierwszej połowie lat 50. w Zachęcie na Ogólnopolskich Wystawach Plastyki, w 1955 roku wzięła udział w Wystawie Młodej Plastyki w Arsenale. Pierwszą wystawę indywidualną miała w roku 1960 w Galerii Krzywe Koło w Warszawie. W latach 1966-1982 pracowała w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, w latach 1983-1984 wykładała w Akademii Sztuk Pięknych w Hadze. Zaczęła także twórczą pracę za granicą. W 1986 roku i w latach następnych odbyła kilkumiesięczne podróże do Nowego Jorku, gdzie powstały liczne cykle rysunkowe i projekty rzeźb. Od 1990 roku tworzyła i wystawiała w Niemczech. Jest laureatką kilkunastu nagród i wyróżnień w kraju jak i za granicą min.: wielka nagroda na Grand Prix Internazionale de la Contemporanea d’ Art Principauté de Monaco. Jej prace znajdują się min. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym w Poznaniu, Rijksmuseum Kröller-Müller, Oterlo.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl