Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WIĘCEK Magdalena | Forma II, 1972 r.

Magdalena WIĘCEK (1924 Katowice -2008 Egipt)

Forma II, 1972 r.

granit, 55 x 16 x 16 cm

WYSTAWIANY:
- Nowoczesne lata 50., Gaga Galeria, Warszawa, 10.07-4.09.2009
- Magdalena Więcek. Działanie na oko, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki Warszawa, 16.02-14.04.2016

LITERATURA:
- Katalog wystawy, Nowoczesne lata 50., Gaga Galeria, Warszawa, s.nlb. (il.)

"Forma II" jest jedną z pierwszych rzeźb, które Magdalena Więcek wykonała w kamieniu. Artystka, kiedy pracowała w kamieniu, ograniczała się do minimalnej interwencji w tworzywo. Za cel obierała sobie przede wszystkim wydobycie nie
zawsze jasnych oraz czytelnych walorów materiałów. Jak zauważyła Anna Maria Leśniewska, artystka tworzyła "wydobywając niepowtarzalne znamię, którym naznaczony jest każdy kamień, traktując go już w stanie naturalnym jako dzieło sztuki"
(Anna Maria Leśniewska, Magdalena Więcek. Przestrzeń jako narzędzie poznania, Orońsko 2013, s. 94). Znamienny zdaje się fakt, iż autorka nazwała jeden ze swoich cyklów "Dialog z kamieniem". Zaprezentowana rzeźba swoją formą oraz materiałem,
czerwono-białym granitem, przypomina wykonaną w tym samym roku kompozycję nawiązującą do struktur malarza Aleksandra Kobzdeja, formowanych z masy plastycznej. Rzeźba ta została umieszczona na grobie artysty, który znajduje się na
Cmentarzu d. Wojskowym na Powązkach w Warszawie.
Jak zaznacza Anna Maria Leśniewska, adoracja, z jaka artystka traktuje kamień zbliża jej twórczość do abstrakcji organicznej. Powstające spod jej dłuta realizacje stawały się częścią świata biologicznego, a prostota i zwięzłość form sprowadzały je do abstrakcyjnego znaku. Za cel autorka obrała sobie uchwycenie istoty kawałka kamienia, z którym przyszło jej pracować w danym momencie. Krytyczka opowiada w biografii artystki, iż twórczości Więcek charakteryzuje także mnogość inspiracji: "Dla Więcek nie istniał konkretny motyw, kształt, do którego się stale odwoływała. Kamień stanowił odpowiednik praformy, był w tym samym stopniu powodem, co rezultatem jej pracy twórczej" (Anna Maria Leśniewska, Magdalena Więcek. Przestrzeń jako narzędzie poznania, Orońsko 2013, s. 94).
Trafnie formy wychodzące z pracowni Więcek opisała Magdalena Hniedziewicz: "[Rzeźby Więcek] Są znakiem ograniczonym do najniezbędniejszych elementów, lapidarnym i prostym, a jednocześnie pełnym i nabrzmiałym znaczeniami. Wykonane z trwałych materiałów nie epatują widza ekspresją faktury, są wypolerowane, gładkie. Ich powierzchnia jest różnie prosta i równie pełna zarazem, jak ich forma. Jest powierzchnią materialną, poddającą się dotykowi, prowadzącą rękę w zgodzie z formą. Rzeźby Magdaleny Więcek dają się oglądać dłonią równie dobrze jak wzrokiem. Więcej, prowokują do takiego oglądu, sprawiają wrażenie, że dopiero bliski i zmysłowy kontakt pozwoli odczytać je w pełni i do końca zrozumieć. Czy do końca - tego nie jestem pewna. Czyta się bowiem w twórczości Magdaleny Więcek spokojną, choć bynajmniej nie bezosobową i chłodną opowieść o człowieku, o jego duchowych potrzebach, jego tęsknotach do wielkości, do patosu nawet, mimo że rzeźby te patosu zupełnie są pozbawione. Gładko wypolerowane, kamienne bryły stają się cenne - cenne przez włożoną w ich powstawanie myśl, uczucie i pracę" (Magdalena Hniedziewicz, Przestrzeń wrażliwości i racjonalizmu, [w:] Magdalena Więcek. Przestrzeń jako narzędzie poznania, red. Anna Maria Leśniewska, Orońsko 2013, s. 114).
W latach 70. Magdalena Więcek była już uznaną artystką, której prace znała zarówno polska, jak i zagraniczna publiczność. Pod koniec lat 60. kilka z realizacji autorki zostało pokazanych na wystawie "25 lat rzeźby warszawskiej" w Galerii Zachęta. Niedługo po
powstaniu zaprezentowanej rzeźby artysta została nagrodzona II nagrodą na Biennale Dantesco w Rawennie, a dwa lata później otrzymała Grand Prix Internazionale de la Contemporanea d’Art Principauté de Monaco.

Studiowała malarstwo w PWSSP w Sopocie pod kierunkiem Mariana Wnuka i rzeźbę w warszawskiej ASP. Dyplom uzyskała w 1952 roku w pracowni Franciszka Strynkiewicza. W tym samym roku debiutowała rzeźbą Górnicy. Wystawiała w pierwszej połowie lat 50 w Zachęcie na Ogólnopolskich Wystawach Plastyki, w 1955 roku wzięła udział w Wystawie Młodej Plastyki w Arsenale. Pierwszą wystawę indywidualną miała w 1960 r. w Galerii Krzywe Koło w Warszawie. W latach 1966-1982 pracowała w ASP w Poznaniu, w latach 1983-1984 wykładała w ASP w Hadze. Zaczęła także twórczą pracę za granicą. W 1986 r. i w latach następnych odbyła kilkumiesięczne podróże do Nowego Jorku, gdzie powstały liczne cykle rysunkowe i projekty rzeźb. Tworzyła w Warszawie i Berlinie. Zmarła nagle w grudniu 2008 podczas podróży do Egiptu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WIĘCEK Magdalena

Magdalena Więcek studiowała malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie pod kierunkiem Mariana Wnuka i rzeźbę w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom uzyskała w 1952 roku w pracowni Franciszka Strynkiewicza. W tym samym roku debiutowała rzeźbą Górnicy. Wystawiała w pierwszej połowie lat 50. w Zachęcie na Ogólnopolskich Wystawach Plastyki, w 1955 roku wzięła udział w Wystawie Młodej Plastyki w Arsenale. Pierwszą wystawę indywidualną miała w roku 1960 w Galerii Krzywe Koło w Warszawie. W latach 1966-1982 pracowała w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, w latach 1983-1984 wykładała w Akademii Sztuk Pięknych w Hadze. Zaczęła także twórczą pracę za granicą. W 1986 roku i w latach następnych odbyła kilkumiesięczne podróże do Nowego Jorku, gdzie powstały liczne cykle rysunkowe i projekty rzeźb. Od 1990 roku tworzyła i wystawiała w Niemczech. Jest laureatką kilkunastu nagród i wyróżnień w kraju jak i za granicą min.: wielka nagroda na Grand Prix Internazionale de la Contemporanea d’ Art Principauté de Monaco. Jej prace znajdują się min. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym w Poznaniu, Rijksmuseum Kröller-Müller, Oterlo.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl