brąz, 67 x 25 x 15 cm sygnowany i datowany na postumencie monogramem wiązanym: 'MA 89'
POCHODZENIE: - Kolekcja prywatna, Warszawa
LITERATURA: - Magdalena Abakanowicz, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa 1995, s.120-124 - Mariusz Hermansdorfer, Magdalena Abakanowicz, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2011
"Gorycz przemawia zawsze tam, gdzie człowiek nie może się dogadać z samym sobą. A to dogadanie się jest w chęci wydobycia z siebie tego, co się wydaje najważniejsze. To bardzo trudne. To jest walka ze sobą samym każdego dnia. I oddawanie tego, co się zrobiło, pod osąd innych w nadziei, że się zostanie zrozumianym. Jak się uda, to człowiek taką chwilę zapamięta. A potem znowu wraca tam, gdzie jego miejsce - do szarej rzeczywistości, w której, koniec końców, nie ma miejsca na te olbrzymie wewnętrzne zrywy. Muszą pozostać niewyrażone". MAGDALENA ABAKANOWICZ
Brąz - "materiał trwalszy niż życie" w cyklu Inkarnacji jest celowo zastosowany przez Abakanowicz. Odlane w brązie twarze artystki są próbą zatrzymania czasu, trwaniem. Nakładając na swą twarz ciepły wosk i formując z niego maski, artystka czyni się modelką i zarazem formą swych rzeźb. Jednocześnie stwarza swój autoportret, niecodzienny i nieoczekiwany. Portrety w trwałym materiale, jakim jest brąz, przywodzą na myśl maski pośmiertne. Wykonywane, aby zachować wizerunek zmarłej osoby, sporządzane były już w starożytności i przypisywano im magiczną siłę. Abakanowicz z wielką pieczołowitością dokumentuje swoją twarz w cyklu Inkarnacji. Artystka nadzorowała pracę przy każdym odlewie. Jak sama pisała: "dla mnie sztuka jest stanem psychicznym. Przywarą, z którą trzeba sobie radzić. Może zmuszać do myślenia, ale nie może być użyteczna. W historii człowieka pełno jest dowodów na to, że zawsze miał potrzebę tworzenia rzeczy, których sensu istnienia nie umiał wytłumaczyć". "Inkarnacje - to tytuł cyklu stu trzydziestu pięciu niepowtarzalnych, odlewanych w brązie twarzy, moich i zwierzęcych. Twarze powstały z mojej, odciskanej w miękkiej materii. Ciepły, ciekły wosk zamazuje rysy, tworząc nowe. Utrwala je, stygnąc nagle. Pozostają fragmenty skóry, warg czy rzęsa, nieoczekiwanie dosłowne. Wosk zniekształca podobnie, jak mógłby to robić upływający czas. Wiele czasów upływających jednocześnie dla tej samej twarzy. Wiele bytów obok siebie, z doświadczeniami, które pozostają na powierzchni skóry. Patrzę ze zdziwieniem na to, co zdejmuję z twarzy, co poddaje się palcom. Wzmacniam powstałą błonę gazą szpitalną, płótnem, aby scalić ważne fragmenty. Twarze INKARNACJI odsłaniają chaos wnętrza, ukrywanego za żywą twarzą. Uciekam od każdej, sięgając po następną, aby wreszcie odnaleźć równowagę w obiektywizmie twarzy zwierząt. Na skórze, we włosach, w ruchu powietrza, zapach gorącego wosku. Nosiłam go w sobie jeszcze wiele dni po zakończeniu kolejnego etapu pracy. Wywołuje on obrazy, przeistacza każdy inny zapach". Magdalena Abakanowicz, 25 sierpnia 1987
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Studiowała w latach 1950-1954 w warszawskiej ASP. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze - Abakany.
Rzeźby wykonywała w wielu technikach i różnych materiałach: ceramice, drewnie, brązie, materiałach syntetycznych - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne.
Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-1990 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką wielu erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii i religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową jest zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl