Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ABAKANOWICZ Magdalena | Seated Figure, 1976 r.

Magdalena ABAKANOWICZ (1930 Falenty - 2017 Warszawa)

Seated Figure, 1976 r.

tkanina jutowa, żywica, stelaż metalowy, 144 x 53 x 59 cm; wymiary stelaża: 81 x 48 x 22 cm
sygnowany, datowany i opisany na tabliczce autorskiej: 'SEATED FIGURE | M.ABAKANOWICZ | 1976'

LITERATURA:
' - porównaj - Magdalena Abakanowicz, Cysterna, katalog wystawy,[red.] Milada Ślazińska, Warszawa 2008, s. 174 - 175 (il.)
- porównaj - Mariusz Hermansdorfer, Magdalena Abakanowicz, Wrocław 2001, s. 23 (il.)

"Gromada ludzi czy ptaków, owadów czy liści to tajemniczy zbiór wariantów pewnego wzoru. Zagadka działania natury, nie znoszącej dokładnych powtórzeń czy nie mogącej ich dokonać. Tak jak ręka człowieka nie potrafi powtórzyć własnego gestu. Zaklinam to niepokojące prawo, włączając własne nieruchome stada w ten rytm".
Magdalena Abakanowicz

Postacie ludzkie to motyw stale powracający w dorobku Magdaleny Abakanowicz. Artystka interpretowała kondycję i pozycję człowieka we współczesnym świecie. Prezentowana praca powstała w ramach cyklu podobnych, ale nie identycznych siedzących figur. Różnią się od siebie kątem nachylenia tułowia czy układem stóp. Łączy je jednak forma - torsy pozbawione są rąk oraz głów i przywodzą na myśl zmizerniałe ciała. Autorka tworzyła gromady anonimowych postaci stojących, kroczących lub właśnie siedzących. Najchętniej wykonywała je z worków jutowych, zespalanych żywicą. Od lat 80. rzeźbiła także w bardziej trwałych surowcach, takich jak brąz, drewno czy kamień.

Postacie Abakanowicz, pozbawione twarzy, nie mają tożsamości. W ich cyklach liczy się przede wszystkim powtarzalność, identyczność oraz bezosobowość. Pojedyncze realizacje, przedstawione w towarzystwie innych figur, niejako giną w tłumie, ale jednocześnie zajmują przypisane im miejsce. Jak napisał we wstępie do katalogu wystawy Abakanowicz w Muzeum Sztuki w Łodzi w 1991 Ryszard Stanisławski: "Ogromna liczba, złomowisko, bierne oczekiwanie masy organizmów na los, szeregi, tyraliery, szlachtuz, kataklizmem powalone potężne drzewa… Są to pojęcia dramatyczne, jednak wyrażone przeze mnie w sposób zbyt jednoznaczny. Magdalena Abakanowicz, jak sądzę, nie kieruje się po prostu sugestią prawa wielkiej liczby przechodzących do niebytu organizmów, ani natarczywością powtarzanego ludzkości 'memento mori'. Między wyrażającą napięcie strukturą, w której organiczny wzrost interweniuje artystka - od pozostałości splotu, kłębu włosia, od odcisku czy nacinania nożem kuchennym, albo od przekroju słojów drzewa, aż po odlew brązowy torsu - a pojęciem mnogości, powtarzalnością, pozostaje w jej dziełach niezbywalny obszar prawa do indywidualizacji każdej suwerennej na swój sposób figury-skorupy, figury-muszli, pnia-niepowtarzalnego mocarza. W tym obszarze działań autorski jest miejsce na czuły i nie dający się nigdy odtworzyć po raz drugi - jak to sama mówiła - dotyk każdej formy, niespieszne wyrobienie miękkiego wklęśnięcia przez nacisk palców. Dzieje się tak, że każda postać czy każdy szmaciany 'embrion' wydają się być zupełnie same, wybrane, dojrzewające w innym rytmie, w społeczności indywiduów wrażliwych, wydanych na własne niepowtarzalne doznanie" (Ryszard Stanisławski, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1991, s. 1).

Nieraz prace artystki intepretuje się jako jej walkę o indywidualizm, hołd dla pojedynczego życia i rozpatruje w kontekście życiowych doświadczeń autorki. Postacie, zastygłe w bezruchu, pozbawione ekspresji, wieku czy płci, powstały w konkretnym historycznym momencie. Nie sposób nie analizować ich bez odniesienia do czasów, w których zostały stworzone. W twórczości Abakanowicz łatwo wyczuć wpływ reżimu socjalistycznego i stanu wojennego. Skorupy ludzkie - dosłownie, ponieważ od tyłu są wydrążone - stały się niejako symbolem opresji dowolnego rodzaju w zależności, gdzie akurat wystawia się te bezgłowe figury.

Rzeźbiarkę zajmowało pojęcie gromady, czyli zbioru wariantów pewnego wzoru, który jednak pod wpływem działania natury nigdy się nie powtarza, co może wynikać z niemożności. "Są uniwersalne, wpisują się w każdy kontekst" - ocenia poznański artysta Maciej Kurak. "Populistyczne, ale w takim pozytywnym sensie, że przemawiają do każdego. Rzeczywiście, powtarzalność rzeźb Abakanowicz, słynne prawo serii, które uczyniła zasadą swojej twórczości, sprawiło, że stworzyła własną markę. Jest nią właśnie szary tłum. Wydrążeni ludzie. Polska terakotowa armia. Rodzeństwo umarłej klasy" (http://www.newsweek.pl/kultura/wiadomosci kulturalne/magdalerna-abakanowicz-newsweek-pl,105397,1,1.html).

Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

PODATKI i OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ABAKANOWICZ Magdalena

Studiowała w latach 1950-1954 w warszawskiej ASP. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze - Abakany.
Rzeźby wykonywała w wielu technikach i różnych materiałach: ceramice, drewnie, brązie, materiałach syntetycznych - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne.
Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-1990 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką wielu erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii i religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową jest zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl