Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ABAKANOWICZ Magdalena | Parys i Odys, 2005 r.

Magdalena ABAKANOWICZ (1930 Falenty - 2017 Warszawa)

Parys i Odys, 2005 r.

tkanina jutowa, żywica, 215 x 90 x 110 cm
sygnowany, datowany i opisany na metalowej tabliczce:
'PARYS | ABAKANOWICZ | 2005' [Parys]
sygnowany, datowany i opisany na metalowej tabliczce:
'ODYS | ABAKANOWICZ | 2005' [Odys]

WYSTAWIANY:
- Resistance, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 9.12.2010-6.01.2011
- Resistance, Galeria Spokojna 15, Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa, 11.03-9.04 2011
- Magdalena Abakanowicz. ŽIVOT A DĺLO / LIFE AND WORK, Muzeum Umĕni Olomouc, Olomouc, 12.05- 28.08.2011

LITERATURA:
- Confessions, Sculptures and Drawing, Marlborough, New York 2005, kat.7, s. 15 (il.)

"Chciałam czym prędzej skończyć studia i uciec jak najdalej od tych wszystkich ustabilizowanych kierunków, od ludzi, którzy wydają recepty, z góry wiedząc, jaką sztuka być powinna i bezbłędnie odróżniając, co dobre, a co niedobre. Uciec można tylko w siebie, w jedyność własnej świadomości, w konkret własnej egzystencji. Ucieczka trwa do dziś".

– MAGDALENA ABAKANOWICZ

Zaprezentowane rzeźby powstały w nawiązaniu do cyklu powstałego w 2002 pod tytułem "Coexistence" – co w tłumaczeniu na język polski znaczy "współistnienie". Rok po wystawieniu serii w przestrzeni nowojorskiej galerii Marlborough Abakanowicz często powracała w swojej twórczości do podobnych form. W ramach cyklu "Coexistence" powstało 14 rzeźb – łączył je kształt ludzkiej postaci oraz ptasiej lub po prostu zwierzęcej głowy. Niektóre z nich były ukazane w pozycji siedzącej, inne natomiast w wyprostowanej pozie stojącej lub kroczącej. Powstałe w efekcie monumentalne figury to niezwykle oryginalne "zwierzoludzie", a tytuł cyklu, do którego nawiązują przedstawione realizacje, opowiada właśnie o współistnieniu świata ludzi oraz zwierząt. Warto zaznaczyć, że każda z rzeźb ma indywidualne rysy oraz dostała od autorki tajemnicze imię. Pomimo prezentowania form w grupie sprawiającej wrażenie enigmatycznej armii, każdy obiekt jest unikalny. To właśnie owa indywidualność pośród tłumu stanowiła częsty motyw przewijający się przez twórczość Abakanowicz. Można jedynie spekulować, czy bije z nich wrażenie dumy, zamyślenia, niepewności oraz czy ich nadrzędny cel to wzbudzenie lęku. Kombinacja tych cech czyni jednak z nich majestatyczne formy budzące podziw. Jednym ze skojarzeń, jakie przywołują, oraz na które wskazują nadane imiona, są bogowie obdarzeni głowami ptaków, pojawiający się w egipskiej mitologii.

Przy okazji wystawy prac z cyklu "Coexistence" (do których nawiązują zaprezentowane obiekty) w galerii Taguchi Fine Art w tekście towarzyszącym ekspozycji zacytowano słowa autorki. Abakanowicz opowiadała o tym, że z czasem zmieniła swoje myślenie o ludziach oraz zrewidowała marzenie o braterstwie. Dostrzegła i zaczęła być świadoma tego, że ludzie mogą rodzić się z instynktem, który sprawia, że są okrutni i zachowują się w ten sposób. Artystka tłumaczyła, że jej świat w wyobraźni nagle uległ zmianie i zaczęły pojawiać się w nim figury i formy, które posiadały głowy oraz twarze już nie ludzkie, ale także nie zwierzęce. Były to raczej twarze przypominające maski, które "rosły na ciele, rozrastały się nami, ubierały ciało" (Magdalena Abakanowicz, 2007, tłum. Agata Matusielańska, [w:] Taguchi Fine Art, Magdalena Abakanowicz, "coexistence: dream, gruby and kozioł", listopad-grudzień 2007, http://www.taguchifineart.com/installations/MAEinst2.
html).

Jednym z tropów interpretacyjnych dotyczących zaprezentowanych obiektów jest wspomniana już jedność wśród wielości. Tak jak poprzednie prace opowiadały o zagadnieniach powtarzalności, identyczności, bezosobowości, w przypadku zaprezentowanego "Odysa" oraz "Parysa" rzeźbiarka zdaje się iść o krok dalej. Abakanowicz w swoich słynnych rzeźbach przedstawiających tłum opowiadała, a nawet wręcz walczyła o indywidualizm w masie, o jednostkę w tłumie i jej unikalność. W przypadku zaprezentowanych obiektów czyni podobnie. W obrębie jednej pracy scala zarówno elementy przywołujące świat ludzki i zwierzęcy. Odnajduje jednak i podkreśla cechy, łącze je i to właśnie o nich głownie zdaje się opowiadać za pomocą przedstawionej formy. Magdalena Abakanowicz w 2005 była już niezwykle uznaną artystką, docenioną wieloma wystawami zarówno w Polsce, jak i za granicą. W tym samym roku otrzymała nagrodę Gloria Artis, a także "Lifetime Achivement Award", przyznawaną przez International Sculpture Center w Nowym Jorku. Dodatkowo wzięła udział w wystawach zorganizowanych m.in. w Nowym Jorku, Tokio, Saint Tropez oraz Vancouver. Prace rzeźbiarki znajdują się w kolekcjach najbardziej prestiżowych i rozpoznawalnych na świecie instytucji, takich jak Centre Pompidou w Paryżu, Metropolitan Museum w Nowym Jorku oraz Museum of Modern Art w Kioto.


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ABAKANOWICZ Magdalena

Studiowała w latach 1950-1954 w warszawskiej ASP. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze - Abakany.
Rzeźby wykonywała w wielu technikach i różnych materiałach: ceramice, drewnie, brązie, materiałach syntetycznych - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne.
Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-1990 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką wielu erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii i religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową jest zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl