Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ABAKANOWICZ Magdalena | Nr 17, 1985 r.

Magdalena ABAKANOWICZ (1930 Falenty - 2017 Warszawa)

Nr 17, 1985 r.

tkanina jutowa, żywica, drewno, 65 x 20 x 24 cm
sygnowany i datowany na postumencie monogramem wiązanym: 'MA 85' oraz opisany: ‘"NR 17"’

"Między mną a materiałem, z którego tworzę, nie ma pośrednictwa narzędzia. Wybieram go rękami. Rękami kształtuję. Ręce przekazują mu moją energię. Tłumacząc zamysł na kształt, zawsze przekażą one coś, co wymyka się konceptualizacji. Ujawnią nieuświadomione".
Magdalena Abakanowicz

W swojej twórczości Magdalena Abakanowicz niejednokrotnie wracała do motywu masek. W odbiciach swojej twarzy czyniła z siebie modelkę, a zarazem formę swych rzeźb. Pomimo iż odzwierciedlają one oblicze Abakanowicz, wszystkie różnią się szczegółami, a także tworzywem, z którego powstały. Stosowane materiały zniekształcały fizjonomię autorki, podobnie jak czyni to upływający czas. Nieraz część rysów jest zamazana, a na pracach pozostają nieoczekiwane fragmenty skóry, rzęs czy warg. Swoje realizacje twórczyni przedstawiała na palikach, co nadaje im niepokojącą formę.

Dzieła artystki, m.in. niniejszy obiekt, krytycy rozpatrują w kontekście współczesności, ale także dostrzegają w nich zapożyczenia i nawiązania do okresu przedarchaicznego. Formy masek zdają się zakorzenione w historii najnowszej, nawiązują do perspektywy egzystencjalnej, odzwierciedlają traumę historii ostatnich stu lat, przywodzą na myśl motyw ekshumacji. Z drugiej strony praca nawiązuje do czasów znacznie wcześniejszych. Forma prezentacji oraz użyte materiały budzą respekt, wywołują emocje oraz skojarzenia charakterystyczne dla reliktów zwierzęcych lub ludzkich. Przywodzą na myśl wyroby, które niejednokrotnie wykonywano z nietrwałych jeszcze materiałów, jakich jak tkanina czy drewno. Jak mówiła sama artystka: "Pracuję ciągle nad tą samą dawną historią, dawną jak sama egzystencja, opowiadam o niej, o lękach, rozczarowaniach i tęsknotach, które niesie" ([cytat w:] https:// www.tygodnikpowszechny.pl/abakanowicz-zycie-spelnione-147776?language=pl).

Tak opisywała źródła twórczości rzeźbiarki Barbara Rose w katalogu wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi w 1991: "Abakanowicz czerpie inspirację z miejsc i sytuacji stymulujących jej działania. Jak wędrowni średniowieczni rzemieślnicy, podróżujący z miasta do miasta, a niekiedy z kraju do kraju, pracuje ona w wielu miejscach na świecie. Materiały i techniki właściwe danemu miejscu integrują się w koncepcji, która nigdy nie jest wymyślona w oderwaniu jako pojedyncze dzieło - lecz zawsze jako część otoczenia albo cykl wiążący główne nurty jej sztuki, dawne - z przyszłymi. Dlatego jej prace nieustannie ewoluują, nigdy nie stając się seryjnymi obrazami; są częścią otaczającego continuum, które wyraża zaabsorbowanie artystki jej głównym problemem: losem człowieka" (Magdalena Abakanowicz, Muzeum Sztuki w Łodzi, luty-marzec 1991, s. nlb.).

Używanie tkanin jako środka artystycznej ekspresji stało się znakiem rozpoznawczym Abakanowicz. Choć nie jest to łatwy materiał, opanowała go do perfekcji. W latach 60. uznawano go za użytkowy i dekoracyjny. Twórczyni zerwała z jego tradycyjnym przeznaczeniem do dekoracji wnętrz. Zrewolucjonizowała podejście do tego tworzywa sztuki jako jedna z wielu, ale grała pierwsze skrzypce w nowej praktyce. W wielu przypadkach, jak np. w prezentowanej pracy, tkanina posłużyła do portretowania. Jej miękkość, podatność na kształtowanie oraz na wolę autora stanowiły ogromny atut. Materiał ten nie pozwala na precyzyjne oddanie rysów czy ekspresji twarzy, ale wymaga umiejętnego zastosowania metaforycznych odwołań czy systemów skojarzeń.



Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

PODATKI i OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ABAKANOWICZ Magdalena

Studiowała w latach 1950-1954 w warszawskiej ASP. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze - Abakany.
Rzeźby wykonywała w wielu technikach i różnych materiałach: ceramice, drewnie, brązie, materiałach syntetycznych - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne.
Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-1990 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką wielu erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii i religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową jest zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl