Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ABAKANOWICZ Magdalena | Biały, 1961 r.

Magdalena ABAKANOWICZ (1930 Falenty - 2017 Warszawa)

Biały, 1961 r.

kilim, technika własna, sizal, 106 x 164 cm
sygnowany i datowany l.d. wszytym monogramem wiązanym: 'MA 61'

na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: 'MAGDALENA| ABAKANOWICZ | KILIM "BIAŁY" | wym. 106x164 cm | ROK wyk. 1961'

"Nie lubię reguł i przepisów. Warsztatem tkackim posługuję się, zmuszając go do posłuszeństwa według moich zamierzeń. Moja twórczość od początku była protestem wobec tego, co w tkactwie zastałam. (...)Pasjonowało mnie po prostu to, co z tej tkaniny można zrobić: jak ukształtować powierzchnię w relief, jak zachowują się ruchome plamy z włosia, jak wreszcie może ta konstruowana powierzchnia nabrzmiewać i pękać..."
Magdalena Abakanowicz, z katalogu wystawy grupowej w Stedelijk Museum w Amsterdamie, 1969

Prezentowany kilim to jedna z wczesnych prac najbardziej znanej polskiej artystki na świecie. Powstał rok po pierwszej indywidualnej wystawie Abakanowicz, której światową sławę przyniosły abakany - rodzaj artystycznej tkaniny, która tworzy monumentalną kompozycję przestrzenną zbliżoną do rzeźby. Ale zanim dojrzała koncepcja abakanów, artystka w swych tkaninach bliska była jeszcze malarstwu. Abstrakcyjna kompozycja, wielość faktur, odważne poszukiwania plamy barwnej za pomocą wełny i sizalu są w tej pracy wstępem do tego, co Abakanowicz osiągnęła w żywych, reliefowych abakanach. W tej pracy tradycyjne podejście do materiału łączy się z poszukiwaniem własnej wrażliwości i osobowości. Artystka eksperymentuje z formą i strukturą tkaniny - sztywną i miękką, gładką, miłą w dotyku i chropowatą, z wyraźną fakturą. Prowadzenie plam barwnych przywołuje na myśl abstrakcyjne geometryczne obrazy. Ciepłe barwy, widoczna miękkość tkaniny sprawiają wrażenie ciepła, bezpieczeństwa i komfortu. Uwagę zwraca również świetny warsztat - rozmaitość splotów, wielość technik, zróżnicowanie grubości włókien. Sztywny, mięsisty materiał zdaje się podpowiadać artystce sposób kształtowania, poddając się jej ręce.
Drzwi do światowej kariery otworzyło artystce "(...) przyznanie w 1965 roku Grand Prix na Biennale w São Paulo. Wtedy jej prace wraz z dziełami Owidzkiej i Sadleya prezentowane były jeszcze w dziale sztuki użytkowej, ale już cztery lata później znalazły się na wystawie w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Wyboru prac dokonał reprezentujący muzeum Jack Lenor Larsen, znany projektant, kolekcjoner i pisarz, który wielokrotnie odwiedzał Polskę. Ekspozycja zatytułowana Wall Hangings (1969) prezentowała prace 28 artystów z ośmiu krajów. Udział Polaków był znaczny, bo znalazły się tam prace aż sześciu twórców (Magdaleny Abakanowicz, Zofii Butrymowicz, Barbary Falkowskiej, Ewy Jaroszyńskiej, Jolanty Owidzkiej, Wojciecha Sadleya) obok dzieł takich sław jak Amerykanka Sheila Hicks, Kolumbijka Olga Amaral, Szwajcarki Elsi Gianque i Françoise Grossen. Sama prezentacja tkaniny unikatowej w prestiżowym MoMA oznaczała ugruntowanie pozycji tej dziedziny twórczości". [Marta Kowalewska, Historia rewolucji, [w]: Splendor tkaniny, katalog wystawy, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2013, s. 20]
Magdalena Abakanowicz i jej niekonwencjonalne, nowatorskie podejście do tkaniny zmieniło zupełnie charakter i postrzeganie tej gałęzi sztuki. Tkanina przestała być celem samym w sobie, stała się istotnym środkiem wyrazu artystycznego. Abakanowicz, zamieniając utylitarność na kreację, uczyniła siebie prawdziwą reformatorką tkaniny artystycznej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ABAKANOWICZ Magdalena

Studiowała w latach 1950-1954 w warszawskiej ASP. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze - Abakany.
Rzeźby wykonywała w wielu technikach i różnych materiałach: ceramice, drewnie, brązie, materiałach syntetycznych - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne.
Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-1990 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką wielu erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii i religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową jest zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl