Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ABAKANOWICZ Magdalena | Bez tytułu, 1979 r.

Magdalena ABAKANOWICZ (1930 Falenty - 2017 Warszawa)

Bez tytułu, 1979 r.

tusz, długopis/papier, 64 x 50 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'M.Abakanowicz |1979'

Abakanowicz to nie tylko nazwisko artystki. Abakanowicz to również słowo, które na przestrzeni lat, bogatych w międzynarodowe sukcesy, stało się niemalże marką. Dało początek nazwie "abakany", którą autorka określała tworzone przez siebie monumentalne, spektakularne realizacje. Zna je niemal każdy, kto chociażby otarł się o świat zarówno polskiej, jak i światowej sztuki współczesnej.

Czy prace na papierze Abakanowicz również funkcjonują w świadomości publicznej? Gdy myślimy o autorce abakanów, nieczęsto zastanawiamy się nad jej dziełami wykonanymi w technikach odmiennych od rzeźby czy tkaniny. To duży błąd, gdyż mniej oczywiste odsłony dorobku artystki miały przecież znaczący wpływ na to, jak na przestrzeni lat kształtowała się jej twórczość. Prace na papierze stanowią niezwykle ważną część ouevre Abakanowicz. Choć często wyrastały z doświadczeń rzeźbiarskich lub poprzedzały kolejne etapy rzeźbiarskich poszukiwań, mało kto zdaje sobie sprawę, że powstawały. Może dzieje się tak dlatego, że nieraz były bardzo intymne, znacznie mniej "przebojowe" niż wspomniane wcześniej abakany.

Rysunki te często mają niewielki format. Artystka zazwyczaj datowała i sygnowała je, rzadko jednak tytułowała. Najczęściej wykonane tuszem lub węglem, przedstawiają szereg powtarzających się tematów: twarzy, torsów, oczu czy masek (to motywy powtarzane również na płótnach czy w grafikach), wszystkich namalowanych w sposób szkicowy, syntetyczny, umowny. Często odbiorca próbuje doszukać się odpowiedzi na pytanie, co dana praca przedstawia. Nie zawsze to proste lub możliwe. Abakanowicz w jednym z metaforycznych tekstów z 1982 napisała: "Na samym początku każdego procesu twórczego, czy to w nauce, czy w sztuce, jest tajemnica. To, co niewytłumaczalne. Trzeba po prostu zostawić jako tajemnicę pewne sprawy również w twórczości. Wyjaśniając, kaleczymy je albo unicestwiamy. Nałóg objaśniania wszystkiego jest katastrofą naszego czasu. Nie należy utożsamiać tajemnicy z problemem. Problem można podzielić na strefy poddające się analizie, tłumaczeniu, a tajemnica jest całością, która nas ogarnia, choć niechętnie się do tego przyznajemy".

Rysunki Abakanowicz wzbudzają u odbiorcy duże emocje. Emanuje z nich niezwykła energia. Wzbudzają niemalże mistyczny respekt. Kuratorka jednej z wystaw, na której je prezentowano, dr Dorota Grubba-Thiede, pisała: "swoista nitkowość tworzy szereg metaforycznych rysunków i gwaszokolaży, wykonywanych przez artystkę na większą skalę od lat 70. XX wieku. Torsy są jakby sugestiami ukrzyżowania, a zarazem brzemienności. Wyraźna symetria wobec osi centralnej wydaje się łączyć je z tradycją ikony, a przebiegające przez wnętrze torsów światło zmienia obiekt w wizyjny, jakby z romantyzmu wywiedziony motyw mistycyzmu, majestatyczności Natury. Łunę światła przepuszcza artystka również przez rysunkowe sugestie głów ludzkich i zwierzęcych" (Dorota Grubba-Thiede, Magdalena Abakanowicz – Potnia Theron, katalog wystawy, Sopot 2012, s. 7).


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ABAKANOWICZ Magdalena

Studiowała w latach 1950-1954 w warszawskiej ASP. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze - Abakany.
Rzeźby wykonywała w wielu technikach i różnych materiałach: ceramice, drewnie, brązie, materiałach syntetycznych - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne.
Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-1990 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką wielu erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii i religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową jest zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl