pastel, papier, 21 x 31,5 cm (w świetle passe-partout 17,5 x 29 cm) na odwrocie ołówkowy szkic kilku gęsi.
Oferowany rysunek "odznaczający się wyrazistą ekspresją koloru [...], gdzie pejzaż z lasem w oddali mieni się jak mozaika prawie nierzeczywistą gamą barw: fioletu, różu, oranżu, żółci, ciemnych zieleni i błękitów", powstał w czasie któregoś z kolejnych pobytów artysty w kraju i jego odwiedzin w Bro-nowicach. Jest to zapewne studium kolorystyczne do większego, olejnego obrazu Lato w Bronowi-cach, malowanego w latach 1892-1893, a znajdującego się obecnie w zbiorach Muzeum Historycz-nego m. Krakowa.
Rysunek był własnością siostry artysty Emilii Karczowej, a następnie jej córki Józefiny Pochwalskiej.
Rysunek opisany i reprodukowany w: - A.Melbechowska-Luty, Widmo, Wrocław 1988, s. 63, 105, nr kat. 108, il. kolorowa V.
Ludwik de Laveaux, jeden z najciekawszych artystów swego pokolenia, studiował pod kierunkiem Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1884-1890; z przerwami). Studia kontynuował w Akademii monachijskiej u Oskara Seitza (1887-89). Po powrocie do Krakowa, wraz z przyjaciółmi - W.Tetmajerem, W.Wodzinowskim, S.Radziejowskim - jeździł na studia plenerowe do podkrakow-skich Bronowic, do Zakopanego i w Tatry. Z końcem 1889 wyjechał do Paryża, skąd kilkakrotnie przyjeżdżał do kraju. W 1891 był w Bretanii. Pracował dużo i w gorączkowym pośpiechu. Próbował wciąż nowych środków wyrazu - od realizmu, poprzez impresjonizm, do silnej ekspresji i symboliz-mu. Malował pogodne sceny rodzajowe, pejzaże z Bronowic, Tatr, Bretanii, nokturny i widoki z Pa-ryża, portrety i kompozycje symboliczne (Judyta, Przestrach). Trudne warunki materialne z jakimi borykał się w Paryżu, spowodowały gwałtowny rozwój choroby płuc i przedwczesną śmierć malarza. W świadomości współczesnych, jego krótkie, intensywne życie potwierdzało obiegową legendę o trudnej drodze artysty, który w pogoni za ideałem - Sztuką, borykał się z nędzą i chorobą, by wresz-cie znaleźć śmierć z dale od swoich. Legendę tę umocnił Stanisław Wyspiański, wprowadzając Lud-wika de Laveaux do swego dramatu "Wesele" pod postacią Widma, zmarłego narzeczonego Marysi (akt II, scena 5). Monograficzna wystawa dzieł Ludwika de Laveaux przygotowywana jest obecnie przez Muzeum Na-rodowe w Krakowie.
Ludwik de Laveaux studiował pod kierunkiem Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (z przerwami w latach 1884- 1890). Studia kontynuował w Akademii monachijskiej u Oskara Seitza (1887- 89). Po powrocie do Krakowa, wraz z przyjaciółmi - W. Tetmajerem, W. Wodzinowskim, S. Radziejowskim - jeździł na studia plenerowe do podkrakowskich Bronowic, Zakopanego i w Tatry. Z końcem 1889 roku wyjechał na stałe do Paryża, skąd kilkakrotnie przyjeżdzał do kraju. W 1891 roku podróżował po Bretanii. Pracował dużo i w gorączkowym pośpiechu. Próbował wciąż nowych środków wyrazu - od realizmu, poprzez impresjonizm, do silnej ekspresji i symbolizmu. Malował pogodne sceny rodzajowe, pejzaże z Bronowic, Tatr, Bretanii, nokturny i widoki z Paryża, portrety i kompozycje symboliczne. Trudne warunki materialne w jakich żył w Paryżu, spowodowały gwałtowny rozwój choroby płuc i przedwczesną śmierć malarza. W świadomości współczesnych, jego krótkie, intensywne życie potwierdzało obiegową legendę o trudnej drodze artysty, który w pogoni za ideałem - Sztuką, borykał się z nędzą i chorobą, by wreszcie znaleźć śmierć z dala od swoich. Legendą tę umocnił Stanisław Wyspiański, wprowadzając Ludwika de Laveaux do swego dramatu "Wesele" pod postacią Widma, zmarłego narzeczonego Marysi (akt II, scena 5).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl