Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
HAACH Ludwig | ELIZAR PRZYPROWADZA REBEKĘ IZAAKOWI, 1840

Ludwig HAACH (Drezno 1813 - Rzym 1842)

ELIZAR PRZYPROWADZA REBEKĘ IZAAKOWI, 1840

olej, płótno, 126 x 174; sygnowany i datowany w prawym, dolnym rogu: L. Haach / 1840
Na odwrocie nalepka z nieczytelnym odręcznym tekstem

Bib.: Fr. von Boetticher, Malerwerke des Neunzehnten Jahrhundert, t. I, Dresden 1895, kat. 7, s. 438; Thieme-Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, t. XV, Leipzig 1922, s. 381

Ludwig Haach należy do grona niemieckich artystów epoki romantyzmu. Pierwsze nauki pobierał w Miśni u wybitnego artysty Ludwika Richtera. Od 1830 roku studiował w Akademii drezdeńskiej, w pracowni Augusta Richtera. W 1835 roku otrzymał zlecenie na wykonanie dekoracji pomieszczeń w Pałacu Japońskim w Dreźnie Neustadt. Decydujące, dla jego artystycznego rozwoju, okazały się lata spędzone w Düsseldorfie, gdzie zetknął się z Theodorem Hildebrandtem. Haach malował również portrety, zajmował się też wykonywaniem rycin z dzieł dawnych mistrzów. Twórczość Haacha przynależy do malarstwa nazareńskiego, z którym zetknął się najpierw w Miśni, a następnie w Düsseldorfie.
Obraz Elizar przyprowadza Rebekę Izaakowi powstał w 1840 roku i został zaprezentowany w Rheinischer Kunstverein w Düsseldorfie. Ukazuje on epizod z życia Izaaka opisany w Księdze Rodzaju. Obraz ten jest pierwszą, w pełni dojrzałą kompozycją malarską Haacha, powstałą w kręgu oddziaływania romantycznego malarstwa Nazareńczyków, jakie wykształciło się w Akademii düsseldorfskiej w latach trzydziestych i czterdziestych XIX stulecia. Widać to w bogatej, z rozmachem zaplanowanej scenie. Artysta umieścił w centrum obrazu głównych bohaterów tego biblijnego zdarzenia, nawiązując do kompozycji religijnych malowanych przez Nazareńczyków we wspomnianym okresie. Na dalszych planach, z dużą biegłością, ukazał grupy postaci i zwierząt, różnorodność krajobrazu i wielkie bogactwo form. Obraz wyróżnia się stonowaną, urozmaiconą kolorystyką, ujawniającą wielką wrażliwość artysty. Rozmach przedstawienia, przemyślana tematyka oraz wymowa ideowa dzieła wywodzą się z romantycznej koncepcji sztuki, jaka ukształtowała się w Akademii düsseldorfskiej w drugiej ćwierci XIX wieku. Opracowane tam zasady kompozycji historycznych i religijno-historycznych oraz wyjątkowe wyczulenie na piękno i bogactwo natury, wpłynęły na dwa pokolenia artystów europejskich i amerykańskich, którzy zetknęli się z tym centrum sztuki. Obraz musiał cieszyć się dużym powodzeniem, skoro artysta wykonał jego pomniejszoną wersję. Oryginalną kompozycję należy uznać za niezwykle ciekawy przykład malarstwa nazareńskiego w polskich zbiorach.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl