Dama z lustrem, wzór z 1958, Zakłady Porcelany Stołowej Ćmielów w Ćmielowie
natrysk wybierany/porcelana, 18 x 5 x 5 cm
LITERATURA: - Barbara Banaś, Polski New Look. Ceramika użytkowa z lat 50. i 60., Wrocław 2011, s. 139 (il.) - por. Bolesława Kołodziejowa, Zbigniew M. Stadnicki, Zakłady Porcelany Ćmielów, Kraków 1986, s. nlb., il. 174
Spośród zaprojektowanych przez Tomaszewskiego figurek za najciekawsze uznać można te przedstawiające postacie ludzkie: "Toaleta poranna", "Dama z lustrem", "Dama z dzbanem" ("Meksykanka"), "Pocałunek", "Arabka" czy "Śpiewaczka" zachwycają przemyślaną formą, rzeźbiarskim, często minimalistycznym ujęciem tematu. Eliminowanie zbędnych elementów kompozycji i jej możliwe uproszczenie zaowocowało powstaniem wzorów nowoczesnych nie tylko jak na czasy, w których powstały, ale także w dzisiejszych. Spośród figurek przedstawiających zwierzęta w ten trend najlepiej wpisywały się Chart, Wielbłąd, Krówka, Mamut, Sarenka czy Kruk zbrojny, Lubomir Tomaszewski jest jedną z najważniejszych postaci związanych z projektowaniem przemysłowym w powojennej Polsce. Zajmował się rzeźbą, ceramiką, malarstwem, ale to wzornictwo przemysłowe, a dokładniej jego projekty wykonane dla IWP (produkowane w kilku fabrykach porcelany: Ćmielowie, Tułowicach, Bogucicach czy Wałbrzychu) są dziś ikonami powojennego dizajnu. Studiował w Warszawie od roku 1946, najpierw na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych, a następnie na Wydziale Architektury Politechniki. Uczestniczył w pracach rekonstrukcyjnych nad rzeźbami stołecznej starówki. Najistotniejszy dla historii polskiego wzornictwa okres jego działalności jako projektanta form przemysłowych rozpoczął się w roku 1955, kiedy w Zakładzie Szkła i Ceramiki Instytutu Wzornictwa Przemysłowego zatrudniono czwórkę rzeźbiarzy: Henryka Jędrasiaka, Hannę Orthwein, Mieczysława Naruszewicza oraz Henryka Tomaszewskiego. Ich zadaniem było projektowanie "rzeźby kameralnej", czyli tak dzisiaj cenionych i poszukiwanych figurek. W tamtym okresie jedynie czechosłowacka wytwórnia Royal Dux Bohemia tworzyła wyroby w zbliżonej stylistyce, ale to polscy projektanci osiągnęli mistrzostwo w tej dziedzinie. Przez niemal dekadę w IWP powstało około 120 wzorów figurek, z czego ponad 30 zaprojektował Tomaszewski.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W 1955 roku skończył studia na ASP w Warszawie, na Wydziale Rzeźby, studiował również na Politechnice Warszawskiej. W 1966 wyjechał do Nowego Jorku gdzie mieszka do dziś.
Pracę artystyczną rozpoczął w latach 50. w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, współpracował tam z takimi artystami jak: Henryk Jędrasiak, Mieczysław Naruszewicz czy Hanna Orthwein. To właśnie z tamtego okresu pochodzą porcelanowe figurki, z których jest najbardziej znany. Oprócz figurek Lubomir Tomaszewski zaprojektował także dwa serwisy do kawy "Ina" i „Dorota”. Oba serwisy w 1963 zostały pokazane na I Międzynarodowej Wystawie Form Przestrzennych.
W 1994 roku Lubomir Tomaszewski założył międzynarodową grupę artystyczną Emocjonaliści, tworzą ją malarze, rzeźbiarze, graficy, fotografowie oraz muzycy. To właśnie w tamtym okresie zaczął tworzyć prace za pomocą ognia i dymu. The New York Times nazwał Lubomira Tomaszewskiego „rzeźbiarzem ruchu”. Artysta wziął udział w ponad 150 wystawach indywidualnych i zbiorowych na całym świecie.
Prace artysty znajdują się w kolekcjach: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Śląskim Muzeum Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Hale Museum w Niemczech, Robert Marston INC., Marvin Gliman, Lighting Services INC., Lawrence Rockefeller, Rodziny Ziselman, Caracas Venezuela, Jimmy'ego Cartera, T. Komine of Kyowa Bank w Tokio.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl