Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SKARŻYŃSCY Lidia i Jerzy | Projekt scenografii do opery Szkoła Żon wg Moliera, 1966 r.

Lidia i Jerzy SKARŻYŃSCY (1920 - 1994; 1924 - 2004)

Projekt scenografii do opery Szkoła Żon wg Moliera, 1966 r.

tempera, tusz/ papier naklejony na tekturę, 53,5 x 53 cm (w świetle oprawy)
sygnowany p.d.: 'Lidia i Jerzy Skarżyński'
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, reż. Rolf Liebermann

"5 listopada 1966 r. - była Szkoła żon współczesnego kompozytora szwajcarskiego, Rolfa Liebermanna (była to polska prapremiera dzieła). Wystawienie tej opery wzbudziło dość kontrowersyjne opinie. Nie kwestionując oczywistej konieczności systematycznego wprowadzenia na scenę operową utworów współczesnych, można stwierdzić, że wystawienie tej, opartej na Molierowskiej komedii Szkoła żon, opery budzi pewne, wątpliwości. Z całą pewnością można stwierdzić, że istnieją liczne dzieła operowe o charakterze współczesnym (zarówno pod względem muzycznym, jak i dramaturgicznym), znacznie przewyższające wartością utwór Rolfa Liebermanna. Ich realizacja na scenie poznańskiej nie nastręczałaby żadnych trudności. Wystarczy tu wspomnieć choćby opery Beniamina Brittena (Peter Grimes, Albert Herring) , Leośa Janaćka (Jen ufa), Sergiusza Prokofiewa (Miłość do trzech pomarańczy, Ognisty anioł), Manuela de Falli (La Vidai breve), Beli Bartoka (Zamek Sinobrodego) czy też Ryszarda Straussa (Elektra, Salome). Co prawda, przy tak obszernym repertuarze, który w ostatnich latach Opera Poznańska przedstawia swojej publiczności, wystawienie od czasu do czasu utworu o nie najwyższym poziomie może być usprawiedliwione. Teatr ma przecież pełne prawo do eksperymentowania i poszukiwań - a tym samym też i do błędów i pomyłek. Rolf Liebermann jest z pewnością wytrawnym i utalentowanym kompozytorem - świadczą o tym wykonywane często, i z powodzeniem, jego utwory, jak: Koncert na zespól jazzowy i orkiestrę symfoniczną, Festival Geigy Concerto oraz świetna kompozycja orkiestralna Furioso. Najlepiej jednak rozwija narracj ę muzyczną w stosunkowo krótkich utworach tego typu. W wymagającej szerokiego oddechu i specyficznego traktowania muzyki twórczości operowej inwencja szwajcarskiego kompozytora po prostu dość szybko wyczerpuje się w nieco bezkształtnej, monotonnej melodyce - formowanej na swobodnie traktowanej skali dwunastotonowej. Są i w tej operze piękne fragmenty, jak np. przejmujący dramatyczną ekspresją monolog Arnolfa na początku III aktu. W sumie jednak, wrażenia wyniesione z wysłuchania Szkoły żon nie należą do najprzedniejszych. Opera Rolfa Liebermanna nie osiągnęła, mimo najlepszych chęci realizatorów, sukcesu frekwencyjnego. Trzeba zauważyć, że oparte na genialnym arcydziele Molierowskim libretto Szkoły żon (napisane przez Henryka Strobla) posiada duże walory dramaturgiczne. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie do akcji osoby autora Szkoły żon Poquelina (a więc samego Moliera). Podkreśla to umowność akcji, której realizm odnosi się do warstwy psychologicznej, a nie do trochę nieprawdopodobnej fabuły i wszelkich szczegółów zewnętrznych. Reżyser Jan Maciejowski starał się ożywić akcję, podkreślając Molierowski rodowód postaci scenicznych. Do koncepcji reżysera nawiązali scenografowie Lidia Minticz i Jerzy Skarżyński.
Robert Satanowski opracował starannie stronę muzyczną spektaklu."
Bogdan Ciszewski, "Kronika Miasta Poznania: kwartalnik poświęcony problematyce współczesnego Poznania 1968.04/06 R.36 Nr2

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl