1921 r. Olej na płótnie 49 x 70,7 cm Sygnowany p.g..- "L. Gottlieb / 921" Na odwrocie na płótnie nalepka - "3143 / Leopold Gottlieb / Sardiniers / 49 x 70 / 3143" oraz numer "6462085"
Pochodzenie:- kolekcja Josepha Grussa, Nowy Jork, USA - kolekcja prywatna, Polska Ekspertyza: - prof. dr hab. J. Malinowski, 1999 r. Młodszy brat Maurycego Gottlieba. Studiował malarstwo w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1896-1902) w pracowniach J. Unierzyskiego, J. Malczewskiego i T. Axentowicza. Naukę kontynuował w Monachium pod kierunkiem A. Aěbego. Przebywał w Wiedniu, gdzie należał do "Hagenbundu" i w Paryżu. Od 1910 r. mieszkał w Jerozolimie, gdzie uczył malarstwa w Szkole Sztuk Pięknych "Bezalel". Wystawiał indywidualnie w krakowskim TPSP, z "Grupą Pięciu" w Krakowie, Lwowie, Warszawie, Wiedniu, Berlinie oraz na paryskich Salonach (1904-1934). Wieczerza rybaków należy do grupy dzieł powstałych w latach 1919-1929 podejmujących tematykę biblijną, ze szczególnym zwróceniem uwagi na jej symbolikę. Artysta malował wówczas wielofiguralne sceny z motywem pracy i posiłku rybaków, ogrodników, rolników, piekarzy. Rytmiczne kompozycje tych obrazów, uproszczone ludzkie sylwetki oraz symboliczny kolor pozwalają odczytywać te dzieła w szerszym, uniwersalnym wymiarze. Prof. J. Malinowski w swej ekspertyzie podkreślił, iż obraz Wieczerza rybaków jest "Ébardzo interesującym symptomem przemian twórczości Gottlieba między ekspresjonizmem a "metaforycznym" stylem lat dwudziestych", jak również "É jest jedną z najwcześniejszych kompozycji rybackich po obrazie Mycie ryb w zakładzie dla ociemniałych w Toledo z 1919 (w Muzeum Narodowym w Krakowie).
GOTTLIEB Leopold
Najmłodszy brat Maurycego Gottlieba, wybitnego malarza dziewiętnastowiecznego pochodzenia żydowskiego. Studia artystyczne odbył w l. 1896-1902 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Malczewskiego i T. Axentowicza. Naukę kontynuował w Monachium w pracowni A. Ažbego. W 1904 r. zamieszkał na stałe w Paryżu. Był członkiem wiedeńskiego "Haagenbundu" i inicjatorem powstania krakowskiej "Grupy Pięciu" (1905). W l. 1917-1919 uczestniczył w wystawach formistów. W Paryżu związany był ze środowiskiem Montparnasse'u, szczególnie blisko z M. Kislingiem i E. Zakiem. Przedstawioną w oferowanym obrazie symboliczną scenę rozgrywającą się na tle górzystego pejzażu można interpretować jako ilustrację ewangelicznej przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, który udziela pomocy napotkanemu na drodze podróżnemu. Jak w wielu obrazach Gottlieba - często wyobrażających biblijne motywy - najważniejsze wydaje się ograniczenie gamy barwnej do tonów rudawych brązów i zieleni oraz linearny rytm kompozycji, który budują łukowate odcinki linii powtarzające się zarówno w ludzkich postaciach jak i w pejzażu. Rytm ten sprawia, że obraz zyskuje cechy muzyczne, i że opowiedziane w Ewangelii zdarzenie przeobraża się w dziele Gottlieba w rytualny obrzęd stanowiąc jednocześnie żywą alegorią chrześcijańskiej cnoty Caritas. Przestylizowane postacie o uwysmuklonych proporcjach i umownie zaznaczonych rysach wpisane w ekspresyjnie spłaszczoną przestrzeń obrazową zyskują walor dekoratywności. Analogiczne cechy stylistyczne wykazuje należący do kolekcji W. Fibaka obraz "Chrystus w łodzi" z 1919 r. (repr. w katalogu "Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie 1992, s. 82; "Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historii Miasta Łodzi 1998-1999, s. 44)
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl