olej, płótno; 92,5 x 60 cm sygn. p.d. l.gottlieb; l.d.Gottlieb
Pochodzenie: R.A. Cohn, Nowy Jork, 1985 Kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków Wystawiany: Wystawiany: Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie; 23 maja - 9 sierpnia 1992 Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Poznaniu; 22 sierpnia - 25 października 1992 r. Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka; Pałac Sztuki w Krakowie, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, lipiec-sierpień 1998 "Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka. Muzeum Narodowe w Szczecinie, grudzień 1999 - marzec 2000" Reprodukowany: Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, WaiF - Auriga, Warszawa 1992, il. Str. 93 Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka pod red. Józefa Grabskiego; Pałac Sztuki w Krakowie, TPSP, IRSA, Kraków 1998 poz.20, s.62 "Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin 1999 Artysta związany był ze środowiskiem paryskiego Montparnasse'u, szczególnie blisko z kręgiem M. Kislinga i E. Zaka. Od lat 1920. przeważały w jego malarstwie wielofiguralne kompozycje przedstawiające sceny pracy i posiłku. Ekspresyjnie spłaszczoną przestrzeń obrazową wypełniały ludzkie sylwetki o przestylizowanych, uwysmuklonych proporcjach, obwiedzione łamliwym, czarnym konturem. Symboliczną wymowę tych obrazów intensyfikowała mroczna, zgaszona gama barw. W 1927 r. Gottlieb radykalnie zawęził kolorystykę do kilku tonów podstawowych - błękitów, różów i brązów dopełnionych akcentami bieli. Artysta syntetyzował formy odbierając im substancjalność. Do tej grupy prac należy oferowana kompozycja. Lekko pochylone sylwetki trzech kobiet tworzą tu koncentryczny układ wtopiony w neutralne tło; formy wydobywa swobodnie kładziona plama barwna miejscami dookreślona konturem. Wysmakowany zestrój brązów, szarości, różów i bieli pogłębia liryczny nastrój obrazu, którego wewnętrzny rytm oddaje ściszony rytm pracy. Konsekwentna rytmizacja i wewnętrzna koncentracja kompozycji przypomina o związkach, jakie łączyły Gottlieba z warszawskim Stowarzyszeniem Artystów Plastyków "Rytm" (1922-1932). Stąd też pokrewne stylistycznie prace artysty prezentowane były na wystawie ugrupowania, która odbyła się w 2001 w warszawskim Muzeum Narodowym. Oferowany obraz to bez wątpienia dzieło o charakterze muzealnym i kolekcjonerskim.
GOTTLIEB Leopold
Najmłodszy brat Maurycego Gottlieba, wybitnego malarza dziewiętnastowiecznego pochodzenia żydowskiego. Studia artystyczne odbył w l. 1896-1902 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Malczewskiego i T. Axentowicza. Naukę kontynuował w Monachium w pracowni A. Ažbego. W 1904 r. zamieszkał na stałe w Paryżu. Był członkiem wiedeńskiego "Haagenbundu" i inicjatorem powstania krakowskiej "Grupy Pięciu" (1905). W l. 1917-1919 uczestniczył w wystawach formistów. W Paryżu związany był ze środowiskiem Montparnasse'u, szczególnie blisko z M. Kislingiem i E. Zakiem. Przedstawioną w oferowanym obrazie symboliczną scenę rozgrywającą się na tle górzystego pejzażu można interpretować jako ilustrację ewangelicznej przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, który udziela pomocy napotkanemu na drodze podróżnemu. Jak w wielu obrazach Gottlieba - często wyobrażających biblijne motywy - najważniejsze wydaje się ograniczenie gamy barwnej do tonów rudawych brązów i zieleni oraz linearny rytm kompozycji, który budują łukowate odcinki linii powtarzające się zarówno w ludzkich postaciach jak i w pejzażu. Rytm ten sprawia, że obraz zyskuje cechy muzyczne, i że opowiedziane w Ewangelii zdarzenie przeobraża się w dziele Gottlieba w rytualny obrzęd stanowiąc jednocześnie żywą alegorią chrześcijańskiej cnoty Caritas. Przestylizowane postacie o uwysmuklonych proporcjach i umownie zaznaczonych rysach wpisane w ekspresyjnie spłaszczoną przestrzeń obrazową zyskują walor dekoratywności. Analogiczne cechy stylistyczne wykazuje należący do kolekcji W. Fibaka obraz "Chrystus w łodzi" z 1919 r. (repr. w katalogu "Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie 1992, s. 82; "Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historii Miasta Łodzi 1998-1999, s. 44)
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl