olej, płótno, 60,5 x 90,5 cm; sygn. l.g.: L. Gottlieb 920; napis p.d.WIEDEŃ; na odwrocie nalepki: drukowana z zatartym napisem odręcznym, GALERIE BERRI RASPAIL / 99 Boulevar Raspail - PARIS (VIe) / No; oraz nalepka z napisem: Collection / Nathan Kreiner / Tel Aviv / No. 167. Leopold Gottlieb / "Women working" 192...
W załączonej ekspertyzie Artur Tanikowski pisze: " Chromatyka obrazu o niezbyt rozbudowanej palecie, w której przeważają ciemne, nasycone tony (zielenie, błękity i brązy) oparta jest na kontrastach barwnych. Każda z przedstawionych postaci mimo zatarcia indywidualnego charakteru (twarz, sylwetka) i dużych uproszczeń formalnych, reprezentuje sugestywnie ukazane w każdorazowo innej pozie, odrębne studium figury ludzkiej. Składają się na grupę tworzącą rodzaj wykwintnie zrytmizowanego fryzu, rozwiniętego horyzontalnie w dwóch pasach (trzy postaci przy stole, sześć postaci ponad stołem), niemal szczelnie wypełniającego płytka przestrzeń obrazu. Sylwetki ludzkie wraz z towarzyszącymi im akcesoriami są każdorazowo wyodrębniane ciemnym konturem zamykającym plamę, której z rzadka niuansowane walorowo wnętrze kształtowane jest szrafowaniem - schematycznie zgrafizowanym ekwiwalentem światłocienia. W siatce linearnej konstrukcji sceny przewagę mają łuki, podkreślające obłości napiętych mięśni, linii braków i ramion, schematycznych draperii ubiorów. O ekspresji postaci w dużym stopniu decydują wykwintne pochylenia głowy oraz gestykulacja rąk o długich dłoniach. Elementy martwej natury (stół, naczynia) ukazane są w mocnym skrócie i nachylone w kierunku "ku widzowi", co wydaję się prostą reminiscencją martwych natur Paula Cezane`a. Wszystkie te cechy są charakterystyczne dla wielo postaciowych kompozycji Leopolda Gottlieba z pierwszych lat po zakończeniu I wojny światowej. Malarz nawiązał wówczas do niektórych motywów, zapoczątkowanych przed wybuchem wojny, ze szczególnym uwzględnieniem grupowych przedstawień pracy - scen z zakładu dla ociemniałych w Toledo ( Gottlieb odwiedzał miasto El Greca w latach 1913 - 1914). Jedna z nich, powstała w 1919 roku, zatytułowana (jak szereg wcześniejszych) Mycie ryb w zakładzie dla ociemniałych w Toledo ( z Muzeum Narodowego w Krakowie; nr inw. MNK II-b-680) zawiera szczególnie bliskie analogie wobec obrazu Przy stole ( Po posiłku) - sposobie ukazania rytmicznie pochylających się ku sobie, odindywidualizowanych sylwet w czepkach, bądź w chustach na głowach (zawsze pochylonych, czasem przyklękajacych lub siedzących), formowaniu kształtów, doborze akcesoriów (krągłe ukośnie nachylone ku widzowi naczynia, stół o dużym, niemal pustym blacie ukośnie ścinającym ku krawędzi kompozycji). Obraz Przy stole (Po posiłku) powstał (lub w znacznej mierze został zrealizowany) w Wiedniu, gdzie artysta przebywał na początku lat dwudziestych (jeździł wówczas także do Baden), zanim w 1926 roku ponownie osiadł w Paryżu. Analiza stylistyczna i porównawcza uwiarygodnia datę powstania dzieła, którą jest najpewniej rok 1920.
GOTTLIEB Leopold
Najmłodszy brat Maurycego Gottlieba, wybitnego malarza dziewiętnastowiecznego pochodzenia żydowskiego. Studia artystyczne odbył w l. 1896-1902 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Malczewskiego i T. Axentowicza. Naukę kontynuował w Monachium w pracowni A. Ažbego. W 1904 r. zamieszkał na stałe w Paryżu. Był członkiem wiedeńskiego "Haagenbundu" i inicjatorem powstania krakowskiej "Grupy Pięciu" (1905). W l. 1917-1919 uczestniczył w wystawach formistów. W Paryżu związany był ze środowiskiem Montparnasse'u, szczególnie blisko z M. Kislingiem i E. Zakiem. Przedstawioną w oferowanym obrazie symboliczną scenę rozgrywającą się na tle górzystego pejzażu można interpretować jako ilustrację ewangelicznej przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, który udziela pomocy napotkanemu na drodze podróżnemu. Jak w wielu obrazach Gottlieba - często wyobrażających biblijne motywy - najważniejsze wydaje się ograniczenie gamy barwnej do tonów rudawych brązów i zieleni oraz linearny rytm kompozycji, który budują łukowate odcinki linii powtarzające się zarówno w ludzkich postaciach jak i w pejzażu. Rytm ten sprawia, że obraz zyskuje cechy muzyczne, i że opowiedziane w Ewangelii zdarzenie przeobraża się w dziele Gottlieba w rytualny obrzęd stanowiąc jednocześnie żywą alegorią chrześcijańskiej cnoty Caritas. Przestylizowane postacie o uwysmuklonych proporcjach i umownie zaznaczonych rysach wpisane w ekspresyjnie spłaszczoną przestrzeń obrazową zyskują walor dekoratywności. Analogiczne cechy stylistyczne wykazuje należący do kolekcji W. Fibaka obraz "Chrystus w łodzi" z 1919 r. (repr. w katalogu "Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie 1992, s. 82; "Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historii Miasta Łodzi 1998-1999, s. 44)
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl