Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
GOTTLIEB Leopold | Portret Heleny Rubinstein, 1908-1910

Leopold GOTTLIEB (1879-1934)

Portret Heleny Rubinstein, 1908-1910

olej na płótnie, 116,5 x 89 cm
sygnowany p.d.: "L. Gottlieb/ Paris"
na odwrocie na krośnie nalepki: "50 F/ 116 x 89/ Paris/ B/ Déposee", "Helena Rubenstein" (sic!)

Z ekspertyzy Jerzego Malinowskiego:
Leopold Gottlieb, młodszy brat Maurycego, wybitny malarz, uczeń Jacka Malczewskiego w krakowskiej ASP, współtwórca Ecole de Paris, mieszkał w Paryżu w latach 1904-1914 i od 1920 r. Był członkiem wielu grup artystycznych: "Grupy Pięciu", wiedeńskiego "Hagebundu", "Formistów" i "Rytmu". Malował sceny symboliczne, pejzaże oraz portrety.
Pierwsze znane portrety powstały na przełomie wieków. Były to portrety mężczyzn, zazwyczaj znajomych artysty, o silnej indywidualnej charakterystyce psychologicznej. Malowane były w ciemnej tonacji; są one wybitnym przykładem portretu symbolistycznego.
Około 1908 r. artysta zdecydowanie zmienił konwencję malowania i koloryt. Zaczął malować bardziej swobodnie, operując szerokimi płaszczyznami o mocno zaznaczonych konturach. Koloryt rozjaśnił się; dominowały żółcień, biel, brąz, czerwień i zieleń. Malował postaci ekspresyjne w ujęciu, o swobodnych, niekonwencjonalnych pozach, często zwracając uwagę na dynamiczny układ rąk.
"Portret Heleny Rubinstein" wykazuje bliskie analogie z tymi dziełami m.in. w typie zdecydowanie zarysowanej twarzy, sugestywnych dłoniach, w sposobie malowania płaskimi szerokimi plamami jednolitego koloru, w żółtawo-brązowawym, neutralnym tle, urozmaiconym fakturowymi smugami, wreszcie w drobnych, lecz ożywiających obrazy motywach dekoracyjnych, np. szlachetne kamienie.
Gottlieb bardzo rzadko malował portrety kobiet. Z pewne ich twarze i postać wydawały się artyście zbyt mało ekspresyjne. Tym niemniej najwybitniejszym portretem tego artysty jest "Wizerunek błogosławionej pamięci mojej matki - Felicji z Tiegermanów", dzieło o wielkiej sile ekspresji, podkreślanej także epitafijnym napisem po hebrajsku.
Zapewne niepowtarzalna osobowość Heleny Rubinstein wyjątkowo przyciągnęła uwagę artysty.
Helena Rubinstein (1871-1965) była twórczynią nowoczesnej kosmetyki. Pochodziła z Krakowa; swoją łączność z Polską podkreślała m.in. polską formą imienia. W 1894 r. otworzyła pierwszy salon kosmetyczny w Londynie, a następnie w innych miastach Europy i Ameryki. W latach poprzedzających I wojnę światową często przebywała w Paryżu, gdzie utrzymywała bliskie kontakty z polskim środowiskiem.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
GOTTLIEB Leopold
Najmłodszy brat Maurycego Gottlieba, wybitnego malarza dziewiętnastowiecznego pochodzenia żydowskiego. Studia artystyczne odbył w l. 1896-1902 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Malczewskiego i T. Axentowicza. Naukę kontynuował w Monachium w pracowni A. Ažbego. W 1904 r. zamieszkał na stałe w Paryżu. Był członkiem wiedeńskiego "Haagenbundu" i inicjatorem powstania krakowskiej "Grupy Pięciu" (1905). W l. 1917-1919 uczestniczył w wystawach formistów. W Paryżu związany był ze środowiskiem Montparnasse'u, szczególnie blisko z M. Kislingiem i E. Zakiem. Przedstawioną w oferowanym obrazie symboliczną scenę rozgrywającą się na tle górzystego pejzażu można interpretować jako ilustrację ewangelicznej przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, który udziela pomocy napotkanemu na drodze podróżnemu. Jak w wielu obrazach Gottlieba - często wyobrażających biblijne motywy - najważniejsze wydaje się ograniczenie gamy barwnej do tonów rudawych brązów i zieleni oraz linearny rytm kompozycji, który budują łukowate odcinki linii powtarzające się zarówno w ludzkich postaciach jak i w pejzażu. Rytm ten sprawia, że obraz zyskuje cechy muzyczne, i że opowiedziane w Ewangelii zdarzenie przeobraża się w dziele Gottlieba w rytualny obrzęd stanowiąc jednocześnie żywą alegorią chrześcijańskiej cnoty Caritas. Przestylizowane postacie o uwysmuklonych proporcjach i umownie zaznaczonych rysach wpisane w ekspresyjnie spłaszczoną przestrzeń obrazową zyskują walor dekoratywności. Analogiczne cechy stylistyczne wykazuje należący do kolekcji W. Fibaka obraz "Chrystus w łodzi" z 1919 r. (repr. w katalogu "Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie 1992, s. 82; "Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historii Miasta Łodzi 1998-1999, s. 44)
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl