akwarela/papier, 26,5 x 18 cm sygnowany l.d.: `l. gottlieb`
Miłość, erotyka i cielesność stanowiły w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku jedne z ulubionych tematów międzynarodowej grupy malarzy skupionych w Ecole de Paris. Szczególnie charakterystyczne dla tego środowiska wydaje się być odejście od demonicznej wizji miłości i fizyczności, z jaką mamy do czynienia np. u wiedeńskich czy niemieckich modernistów, na rzecz melancholijnej i bardziej wyciszonej poetyki. Przykładem pracy realizującej ten model jest prezentowana akwarela Leopolda Gottlieba „Pocałunek”. Artysta powracał do tego tematu kilkakrotnie. Znane są dwie zbliżone kompozycje – jedna przechowywana była niegdyś w nieidentyfikowanym warszawskim muzeum, druga, zatytułowana „Kochankowie”, w zbiorach ważnego amerykańskiego kolekcjonera, Harolda Rothenberga w Pittsburgu. Prezentowana akwarela odznacza się na tle pozostałych prac najbogatszą kolorystyką i najbardziej rozwiniętą kompozycją. Praca jest przykładem charakterystycznego stylu artysty, który szybko wyzwolił się z młodopolskiej stylistyki. Gottlieb studiujący początkowo na krakowskiej ASP u Jacka Malczewskiego i Teodora Axentowicza jeszcze przed wybuchem I wojny wypłynął na szerokie wody. Od 1904 roku zamieszkał w Paryżu, gdzie początkowo tworzył melancholijne, rysowane miękkim konturem portrety. Sztukę Gottlieba promowali w Paryżu m.in. Andre Salmon i Adolf Basler – ci sami krytycy, którzy wynieśli na szczyt Mojżesza Kislinga, „Księcia Montparnasse” (z którym zresztą Gottlieb najpierw przyjaźnił się, a potem w 1914 roku pojedynkował na szable).
Wybitny malarz polski, zarazem jeden z najciekawszych przedstawicieli tzw. "École de Paris". Uczeń Jacka Malczewskiego i Teodora Axentowicza w krakowskiej ASP, kontynuował studia w Monachium u Ažbego. W 1904 pracował i wystawiał w Paryżu, z przerwami - w 1910 prowadził w Jerozolimie katedrę malarstwa, a w latach 1914-18 służył w I Brygadzie Legionów, utrzymując stały kontakt z krajem. W latach 90. jego twórczość przypomniały wystawy w warszawskim Muzeum Narodowym - kolekcje Ewy i Wojciecha Fibaków, Bolesława i Liny Nawrockich, a także "Kisling i przyjaciele" oraz "Paryż i artyści polscy 1900-18". Był młodszym bratem malarza Maurycego Gottlieba, urodzonym już po jego śmierci.
GOTTLIEB Leopold
Najmłodszy brat Maurycego Gottlieba, wybitnego malarza dziewiętnastowiecznego pochodzenia żydowskiego. Studia artystyczne odbył w l. 1896-1902 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Malczewskiego i T. Axentowicza. Naukę kontynuował w Monachium w pracowni A. Ažbego. W 1904 r. zamieszkał na stałe w Paryżu. Był członkiem wiedeńskiego "Haagenbundu" i inicjatorem powstania krakowskiej "Grupy Pięciu" (1905). W l. 1917-1919 uczestniczył w wystawach formistów. W Paryżu związany był ze środowiskiem Montparnasse'u, szczególnie blisko z M. Kislingiem i E. Zakiem. Przedstawioną w oferowanym obrazie symboliczną scenę rozgrywającą się na tle górzystego pejzażu można interpretować jako ilustrację ewangelicznej przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, który udziela pomocy napotkanemu na drodze podróżnemu. Jak w wielu obrazach Gottlieba - często wyobrażających biblijne motywy - najważniejsze wydaje się ograniczenie gamy barwnej do tonów rudawych brązów i zieleni oraz linearny rytm kompozycji, który budują łukowate odcinki linii powtarzające się zarówno w ludzkich postaciach jak i w pejzażu. Rytm ten sprawia, że obraz zyskuje cechy muzyczne, i że opowiedziane w Ewangelii zdarzenie przeobraża się w dziele Gottlieba w rytualny obrzęd stanowiąc jednocześnie żywą alegorią chrześcijańskiej cnoty Caritas. Przestylizowane postacie o uwysmuklonych proporcjach i umownie zaznaczonych rysach wpisane w ekspresyjnie spłaszczoną przestrzeń obrazową zyskują walor dekoratywności. Analogiczne cechy stylistyczne wykazuje należący do kolekcji W. Fibaka obraz "Chrystus w łodzi" z 1919 r. (repr. w katalogu "Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie 1992, s. 82; "Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historii Miasta Łodzi 1998-1999, s. 44)
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl