Około 1930 r. Olej na płótnie 100 x 81 cm Sygnowany p.d.
Malarz, grafik, rysownik tworzący w Paryżu, Krakowie oraz Wiedniu. Należał do artystycznej rodziny, jego starszy brat - Maurycy Gottlieb, był wybitnym malarzem.
Leopold Gottlieb kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Jacka Malczewskiego i Teodora Axentowicza, w latach 1896-1902. Rok później kontynuował naukę w Monachium pod kierunkiem Antona Azbego. Na stałe zamieszkał w Paryżu w roku 1904. W 1905 r. należał do krakowskiej Grupy Pięciu, którą współorganizował wraz z Vlastimilem Hofmanem, Mieczysławem Jakimowiczem, Janem Rembowskim oraz Witoldem Wojtkiewiczem. Grupa wystawiała swe prace w Krakowie (1905), Lwowie (1906), Wiedniu (1906, 1908), Berlinie (1906) i Warszawie (1907). Pierwsza indywidualna wystawa artysty odbyła się we Lwowie, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, w roku 1912. W latach 1917-1919 uczestniczył w prezentacjach prac Polskich Ekspresjonistów-Formistów. Działalność w Paryżu łączyła się ze środowiskiem Montparnasse"u. Artysta związany był z kręgiem Eugeniusza Zaka, Mojżesza Kislinga, i Melanii Mutermilch. Jego twórczość można było podziwiać na Salonach paryskich: Jesiennym, Niezależnych, Société Nationale des Beaux Artes i Tuileries. Brał także udział w wystawach Secesji wiedeńskiej. Był obecny także na ekspozycji sztuki polskiej zorganizowanej w Galeries Jose Dalmau w Barcelonie, w roku 1912. Podczas I wojny światowej, sporządzał rysunkową dokumentację życia żołnierzy, którą następnie zaprezentował na Wystawie Legionów Polskich, w Lublinie, 1917 roku.
W latach 1920-30 był członkiem wiedeńskiego Hagenbundu. W Paryżu, wystawiał w Galerie aux Quatre Chemins (1927), d`Art de Montparnasse (1928), Bonaparte (1930) i Zak (1934). Brał także udział w wystawie Stowarzyszenia Artystów Polskich, w latach 1929 i 1930.
Twórczość artysty, w okresie początkowym, naznaczona była wpływem stylu młodopolskiego. Łączył subtelne barwy z miękkim konturem modelowanej postaci. Portrety artysty miały wymiar psychologiczny. Umieszczał je w kompozycjach miast i w pejzażu. W późniejszym okresie działalności Gottlieb wprowadził bardziej mroczną gamę kolorystyczną, podkreślającą symboliczny charakter kompozycji. Zajmowała go tematyka religijna.
GOTTLIEB Leopold
Najmłodszy brat Maurycego Gottlieba, wybitnego malarza dziewiętnastowiecznego pochodzenia żydowskiego. Studia artystyczne odbył w l. 1896-1902 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Malczewskiego i T. Axentowicza. Naukę kontynuował w Monachium w pracowni A. Ažbego. W 1904 r. zamieszkał na stałe w Paryżu. Był członkiem wiedeńskiego "Haagenbundu" i inicjatorem powstania krakowskiej "Grupy Pięciu" (1905). W l. 1917-1919 uczestniczył w wystawach formistów. W Paryżu związany był ze środowiskiem Montparnasse'u, szczególnie blisko z M. Kislingiem i E. Zakiem. Przedstawioną w oferowanym obrazie symboliczną scenę rozgrywającą się na tle górzystego pejzażu można interpretować jako ilustrację ewangelicznej przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, który udziela pomocy napotkanemu na drodze podróżnemu. Jak w wielu obrazach Gottlieba - często wyobrażających biblijne motywy - najważniejsze wydaje się ograniczenie gamy barwnej do tonów rudawych brązów i zieleni oraz linearny rytm kompozycji, który budują łukowate odcinki linii powtarzające się zarówno w ludzkich postaciach jak i w pejzażu. Rytm ten sprawia, że obraz zyskuje cechy muzyczne, i że opowiedziane w Ewangelii zdarzenie przeobraża się w dziele Gottlieba w rytualny obrzęd stanowiąc jednocześnie żywą alegorią chrześcijańskiej cnoty Caritas. Przestylizowane postacie o uwysmuklonych proporcjach i umownie zaznaczonych rysach wpisane w ekspresyjnie spłaszczoną przestrzeń obrazową zyskują walor dekoratywności. Analogiczne cechy stylistyczne wykazuje należący do kolekcji W. Fibaka obraz "Chrystus w łodzi" z 1919 r. (repr. w katalogu "Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie 1992, s. 82; "Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historii Miasta Łodzi 1998-1999, s. 44)
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl