Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
GOTTLIEB Leopold | OGRODNICZKI

Leopold GOTTLIEB (1879-1934)

OGRODNICZKI

Około 1930 r.
Olej na płótnie 100 x 81 cm
Sygnowany p.d.

Malarz, grafik, rysownik tworzący w Paryżu, Krakowie oraz Wiedniu. Należał do artystycznej rodziny, jego starszy brat - Maurycy Gottlieb, był wybitnym malarzem.

Leopold Gottlieb kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Jacka Malczewskiego i Teodora Axentowicza, w latach 1896-1902. Rok później kontynuował naukę w Monachium pod kierunkiem Antona Azbego. Na stałe zamieszkał w Paryżu w roku 1904. W 1905 r. należał do krakowskiej Grupy Pięciu, którą współorganizował wraz z Vlastimilem Hofmanem, Mieczysławem Jakimowiczem, Janem Rembowskim oraz Witoldem Wojtkiewiczem. Grupa wystawiała swe prace w Krakowie (1905), Lwowie (1906), Wiedniu (1906, 1908), Berlinie (1906) i Warszawie (1907). Pierwsza indywidualna wystawa artysty odbyła się we Lwowie, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, w roku 1912. W latach 1917-1919 uczestniczył w prezentacjach prac Polskich Ekspresjonistów-Formistów. Działalność w Paryżu łączyła się ze środowiskiem Montparnasse"u. Artysta związany był z kręgiem Eugeniusza Zaka, Mojżesza Kislinga, i Melanii Mutermilch. Jego twórczość można było podziwiać na Salonach paryskich: Jesiennym, Niezależnych, Société Nationale des Beaux Artes i Tuileries. Brał także udział w wystawach Secesji wiedeńskiej. Był obecny także na ekspozycji sztuki polskiej zorganizowanej w Galeries Jose Dalmau w Barcelonie, w roku 1912. Podczas I wojny światowej, sporządzał rysunkową dokumentację życia żołnierzy, którą następnie zaprezentował na Wystawie Legionów Polskich, w Lublinie, 1917 roku.

W latach 1920-30 był członkiem wiedeńskiego Hagenbundu. W Paryżu, wystawiał w Galerie aux Quatre Chemins (1927), d`Art de Montparnasse (1928), Bonaparte (1930) i Zak (1934). Brał także udział w wystawie Stowarzyszenia Artystów Polskich, w latach 1929 i 1930.

Twórczość artysty, w okresie początkowym, naznaczona była wpływem stylu młodopolskiego. Łączył subtelne barwy z miękkim konturem modelowanej postaci. Portrety artysty miały wymiar psychologiczny. Umieszczał je w kompozycjach miast i w pejzażu. W późniejszym okresie działalności Gottlieb wprowadził bardziej mroczną gamę kolorystyczną, podkreślającą symboliczny charakter kompozycji. Zajmowała go tematyka religijna.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
GOTTLIEB Leopold
Najmłodszy brat Maurycego Gottlieba, wybitnego malarza dziewiętnastowiecznego pochodzenia żydowskiego. Studia artystyczne odbył w l. 1896-1902 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Malczewskiego i T. Axentowicza. Naukę kontynuował w Monachium w pracowni A. Ažbego. W 1904 r. zamieszkał na stałe w Paryżu. Był członkiem wiedeńskiego "Haagenbundu" i inicjatorem powstania krakowskiej "Grupy Pięciu" (1905). W l. 1917-1919 uczestniczył w wystawach formistów. W Paryżu związany był ze środowiskiem Montparnasse'u, szczególnie blisko z M. Kislingiem i E. Zakiem. Przedstawioną w oferowanym obrazie symboliczną scenę rozgrywającą się na tle górzystego pejzażu można interpretować jako ilustrację ewangelicznej przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, który udziela pomocy napotkanemu na drodze podróżnemu. Jak w wielu obrazach Gottlieba - często wyobrażających biblijne motywy - najważniejsze wydaje się ograniczenie gamy barwnej do tonów rudawych brązów i zieleni oraz linearny rytm kompozycji, który budują łukowate odcinki linii powtarzające się zarówno w ludzkich postaciach jak i w pejzażu. Rytm ten sprawia, że obraz zyskuje cechy muzyczne, i że opowiedziane w Ewangelii zdarzenie przeobraża się w dziele Gottlieba w rytualny obrzęd stanowiąc jednocześnie żywą alegorią chrześcijańskiej cnoty Caritas. Przestylizowane postacie o uwysmuklonych proporcjach i umownie zaznaczonych rysach wpisane w ekspresyjnie spłaszczoną przestrzeń obrazową zyskują walor dekoratywności. Analogiczne cechy stylistyczne wykazuje należący do kolekcji W. Fibaka obraz "Chrystus w łodzi" z 1919 r. (repr. w katalogu "Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie 1992, s. 82; "Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historii Miasta Łodzi 1998-1999, s. 44)
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl