Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
FINI Leonor | PORTRET DZIEWCZYNY

Leonor FINI (1908-1996)

PORTRET DZIEWCZYNY

litografia barwna, papier, 71 x 51 cm (w świetle ramy)
sygnowany sepią p.d.: Leonor Fini
napis tuszem brązowym l.d.: 105/145

Leonor Fini, z pochodzenia Argentynka, niemal całe życie spędziła we Francji. Nie ukończyła żadnej szkoły artystycznej. W młodości fascynowała się twórczością prerafaelitów, Aubreya Beardsleya i Gustava Klimta. Jej pierwsza wystawa w Paryżu w 1935 zainteresowała surrealistów, poznała Paula Eluarda, Maxa Ernsta, René Magritte`a i Victora Braunera. Odtąd uczestniczyła w niektórych wysta-wach ruchu surrealistycznego. Interesowała ją biologiczna wegetacja, rytmy przyrody, przemijanie, dla których znajdowała symboliczny wyraz w pracach z późnych lat 40. Od początku aktualnym wątkiem jej twórczości, który od lat 60. zawładnął nią niemal niepodzielnie, był obsesyjny erotyzm, symbolizowany zwłaszcza przez zmysłowe koty-sfinksy. Kocie twarze i sylwetki miały też postaci malowanych przez nią kobiet, nimf, bohaterek mrocznych i wyrafinowanych dramatów. Ważnym wątkiem jej twórczości były portrety o zamglonym, sennym wyrazie. Oprócz malarstwa projektowała scenografie i kostiumy teatralne, wykonywała też wiele ilustracji do dzieł literackich. Była żoną Konstantego Jeleńskiego (1922-1987), który poświęcił jej kilka esejów i monografię opublikowaną w 1968.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
FINI Leonor
Żona Konstantego Jeleńskiego (1922r.-1987r.). Nie ukończyła żadnej szkołt artystycznej. Wzorowała się sztuką prerafaelitów, A. Beardsleya i G. Klimita. Jej pierwsza wystawa odbyła się w 1935r. w Paryżu, gdzie poznała m.in. P. Eluarda, M. Ernsta i V. Braunera. W latach 40-tych interesowała ją biologiczna wegetacja, przemijanie, rytm przyrody. Prace z lat 60-tych były przepełnione erotyzmem, symbolizującym się przede wszystkim zmysłowymi kotami-sfinksami. Oprócz malarstwa zajmowała się też scenografią, projektowaniem kostiumów teatralnych i ilustrowaniem książek. Była uważana podobnie jak Salwador Dali i Max Ersten za typową przedstawicielkę surrealizmu.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl