olej, płótno, 50 x 75 cm; sygn. p. d.: L Wyczółkowski / 1882 Warszawa na odwrocie potwierdzenie autentyczności wydane przez dr Kazimierza Buczkowskiego z 23 I. 1953 r.
(Maryna Mniszchówna ukrywająca się przed pogonią, Ucieczka Maryny Mniszchówny, Maryna Mniszchówna). Scena przedstawia ucieczkę Maryny Mniszchówny, żony Dymitra Samozwańca, przed wojskami nowo wybranego cara Michała Romanowa. Stanowi przykład tematyki historycznej rzadkiej w twórczości Wyczółkowskiego. Pierwszą wersję tematu - obecnie zaginioną - ukończył Wyczółkowski w 1877, jeszcze, gdy był w pracowni Jana Matejki i bez wątpienia pod jego wpływem artystycznym. Kompozycja musiała cieszyć się uznaniem, skoro artysta wykonał jej akwarelową wersję, która z kolei posłużyła do drzeworytu zamieszczonego m.in. w "Kłosach" (1878). Artysta powrócił jeszcze raz do tematu tworząc nieco zmienioną drugą wersję oferowaną do sprzedaży przez D. A. Rempex, której miejsce przechowania było nieznane do 2008 r. Autorzy krakowskiej wystawy Wyczółkowskiego wspominają jedynie tę kompozycje i mylnie datują na 1881 r. Por. K. Kulig-Janarek, W. Milewska, "Leon Wyczółkowski. 1852-1936. W 150. rocznicę urodzin artysty".( Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie), Kraków 2003, s. 72.
W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 693 108 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl