Wyczółkowski należał do pionierów polskiej grafiki artystycznej, której zręby powstały w okresie Młodej Polski, w latach 1897-1917. Grafice, jako autonomicznej dyscyplinie artystycznej, wyzwolonej z funkcji ilustracyjnych i reprodukcyjnych wobec litaratury i malarstwa, poświęcił trzydzieści lat swego twórczego życia; bezustannie doskonalił techniki już poznane i podejmował eksperymenty, poszukując wciąż nowych środków wyrazu. Własnoręcznie realizował cały proces twórczy, poczynając od doboru papieru, poprzez przygotowanie miedzianych płyt i kamieni litograficznych, żłobienie i trawienie rysunku, oswojenie tajemnic posługiwania się litograficzną kredką i pędzelkiem, po obsługiwanie prasy akwafortowej bądź litograficznej. Zmieniał tez konwencje obrazowania, przechodząc z łatwością od inspirowanych japonizującą estetyką ulotnych i fragmentarycznych pejzaży górskich po realistyczne ujęcia architektonicznych krajobrazów i wnętrz, obfitujące w detale, nastrojowe i malownicze zarazem. Prócz niedoścignionej wirtuozerii warsztatu graficznego, Wyczółkowski zapisał się w dziejach polskiej grafiki oryginalnej jako rekordzista pod względem ilości wykonanych tek graficznych, których liczba sięgała piętnastu. W l. 1923-24 artysta pracował nad litograficzną teką "Gościeradz" (por. M. Grońska, "Grafika w książce, tece i albumie", Wrocław 1994, s. 631). Wzrok artysty bacznie obserwującego naturę przenika tu w głąb zanurzonej w półmroku leśnej gęstwiny, szczegółowo rejestruje grę światła na plątaninie gałęzi zasnuwającej pnie starych świerków. Do tej serii rycin odnosi się motyw przedstawiony w oferowanej litografii; skala barw zamknięta jest tu pomiędzy biegunami czerni i bieli, które dopełniają subtelne akcenty czerwieni aluzyjnie oddające aurę schyłku dnia. Fakturę wzbogacają natomiast śmiało wydrapane linie, które odsłaniają kolor papierowego podłoża i zarazem stają się śladem ręki artysty, nadającym każdej odbitce indywidualne piętno.
W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl