akwarela na papierze, 40 x 52 cm sygnowana l.g.: "L Wyczół/ Grenada/ 1905"
Reprodukowany: Stefania Krzysztofowicz Kozakowska, Sztuka Młodej Polski, Kraków 1999, s. 244, il. 238.
Wyczółkowski, jako artysta o wielkiej wrażliwości, poddawał się urokom płynącym z natury i przedmiotu, ujawniając przy tym wrażliwość na wpływy artystyczne. Sztuka Wyczółkowskiego wiele zawdzięczała znajomości francuskiego luminizmu oraz fascynacji sztuką japońską. Jego malarstwo jednak "rozsądnie zużytkowało zdobycze impresjonzimu, [...] pozostawało wciąż w szrankach realizmu, dbało o rysunek i prawdę przedstawienia. Było niezmiernie dalekie od praktykowanego we Francji skrajnego autonomizmu i czystej malarskości." Z pierwszego pobytu artysty w Hiszpanii, gdzie przebywał wraz z Feliksem Jasieńskim latem 1905 roku, pochodzi kilka efektownych studiów, m.in. nasza "Martwa natura...", a także "Motyw z Grenady" (w posiadaniu Muzeum Narodowego w Krakowie)
W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl