Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WYCZÓŁKOWSKI Leon | Lutnista (Mężczyzna w renesansowym kostiumie), 1891 r.

Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

Lutnista (Mężczyzna w renesansowym kostiumie), 1891 r.

olej/płótno, 116 x 90 cm
sygnowany i datowany l. d.: `L. Wyczółkowski | 1891`

obraz omówiony i reprodukowany (w:) Dom Aukcyjny Rempex, 39 Aukcja Dzieł Sztuki i Antyków, 22 pa¼dziernika 1997, Warszawa, Krakowskie Przedmieście 4/6, s. 41, poz. 364 (jako Mężczyzna w renesansowym kostiumie); Krystyna Kulig-Janarek, Wacława Milewska, Leon Wyczółkowski 1852-1936, s. 100, 101 (repr.), 301 (jako Lutnista)

Opinia Irena Bal
Lutnista jest jednym z sześciu obrazów Leona Wyczółkowskiego, należących do cyklu umownie nazywanego Wesołe pacholęta. Wszystkie te obrazy artysta namalował w Warszawie w 1891 roku. Przedstawił na nich paziów przebranych w stroje dworskie; akcja czterech obrazów rozgrywa się w plenerze na łące, natomiast dwóch pozostałych we wnętrzach. Obrazy pogrupowane były w pary; pierwsza przedstawiała kilkuletnie dzieci (Pa¼ z lutnią, Muzeum Okręgowe w Rzeszowie) i obraz chiaroscuro z dzieckiem leżącym na trawie (zaginiony); druga to rozbawieni dwaj chłopcy (Wesołe pacholęta, Muzeum Narodowe w Warszawie) i kompozycja z trzema chłopcami (zaginiony) oraz trzecia para przedstawiająca dojrzałych już młodzieńców, złożona z obrazów Lutniści (zaginiony) i prezentowanego obecnie obrazu Lutnista. Wyczółkowski wspominając po latach zaginioną wersję obrazu Wesołe pacholęta, mówił, że było to „rozsłonecznione, rozigrane, jedno z najsłoneczniejszych moich obrazów…”. W 1891 r. Wyczółkowski był już dojrzałym artystą, po nauce w Szkole Rysunkowej u Wojciecha Gersona, po studiach u Sandora Wagnera w Monachium i doskonaleniu się pod okiem Jana Matejki w Krakowie. Od ukończenia nauki wiele podróżował, bywał w Paryżu, Lwowie, Warszawie. Lata osiemdziesiąte to pobyty w Warszawie, przeplatane długimi wyjazdami na Podlasie, Wołyń i Ukrainę. W Warszawie Wyczółkowski zdobywał popularność i pieniądze świetnie malowanymi scenami salonowymi, natomiast na Ukrainie, gdzie w tym okresie życia przebywał z przerwami dziesięć lat, głębokie przeżycie przyrody zbliżyło go do malarstwa impresjonistycznego. Chociaż prezentowany obraz Lutnista nie rozgrywa się w plenerze tak jak inne obrazy z tego cyklu, utrzymany jest w równie pogodnym nastroju.. Rozbrykaną wesołość dzieciństwa artysta zastąpił tu spokojem zrównoważonej dorosłości emanującej z postaci młodzieńca. Plener, choć nieobecny w dosłownym sensie, zasygnalizował natomiast wiszącym na ścianie, oprawionym w złote ramy, dużym obrazem z rozległym krajobrazem górskim widzianym w pogodny, jasny dzień. Uważa się, że cykl obrazów Wesołe pacholęta namalował Wyczółkowski pod wpływem „renesansowych” obrazów Aleksandra Gierymskiego, a także, że był to zwrot malarza w kierunku symbolizmu, który zaowocował rok pó¼niej znanym obrazem Druid skamieniały. Biorąc pod uwagę okoliczności powstania Lutnisty, jego znaczenie w twórczości malarza, jest to obraz wyjątkowy. Zarówno mistrzowski warsztat artysty jak i fakt, że jest jednym z trzech zachowanych obrazów z cyklu Wesołe pacholęta, predysponują go do zbiorów muzealnych. W 1997 r. obraz pokazano w Domu Aukcyjnym Rempex, a w 2003 r. prezentowano go na wielkiej wystawie monograficznej Leona Wyczółkowskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WYCZÓŁKOWSKI Leon

W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.

Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia poaukcyjne.

Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym niesprzedanym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl