Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WYCZÓŁKOWSKI Leon | KRAJOBRAZ Z BEZLISTNYMI DRZEWAMI, 1901 r.

Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

KRAJOBRAZ Z BEZLISTNYMI DRZEWAMI, 1901 r.

Gwasz, tempera na tekturze; 64.8 x 34 cm
Sygnowany i datowany pędzlem u dołu po prawej: L. Wyczol | 1901

[za ekspertyzą Krystyny Kulig-Janarek]
Pejzaż zakomponowany w stojącym, wydłużonym prostokącie, przedstawiający łąkę z dwoma bezlistnymi drzewami, za nią płot z zawieszonymi garnkami, a w głębi stok wzgórza z kościółkiem na szczycie.
Obraz wyobrażający tzw. czysty pejzaż pochodzi z tzw. okresu krakowskiego w twórczości malarza. W krajobrazie, szczególnie rodzimym, artysta widział ważne inspiracje dla ówczesnej polskiej sztuki, którą ganił za zapatrzenie w "mody Zachodu". Fascynacja Wyczółkowskiego pejzażem datuje się od jego pobytu na Ukrainie (1895 r.). Z tamtego czasu wywodzi się również podporządkowanie realizmu przedstawienia zagadnieniom czysto malarskim. Z Krakowa artysta wyjeżdżał często na krótkie plenery do Zakopanego, a nieco później nad Bałtyk i na Ukrainę (kształt hełmów kościółka na obrazie wskazuje na krajobraz południowo-wschodniej Polski). W latach późniejszych swe pejzaże malował także ze wspomnień i wyobraźni, nie tylko z bezpośredniej obserwacji.
Od przełomu wieków pejzaże Wyczółkowskiego łączą się nierozerwalnie z drzewami, które w latach dwudziestych i trzydziestych zaczną dominować. Artysta wyspecjalizował się w "drzewach portretach", a każde drzewo Wyczółkowskiego stawało się "indywidualną istotą odtworzoną z całą dbałością o tę jej jedyność". Samodzielne "portrety" drzew pochodzą ze schyłku XIX wieku. Motywy te, podobnie jak u innych młodopolskich autorów, stanowiły zresztą dla artysty ekwiwalent całej natury, a ich różnorodne ujęcia nadawały przedstawieniom często symboliczny charakter. Wyczółkowski mówił: Dla mnie las, drzewo samo jest treścią.
W Krajobrazie z bezlistnymi drzewami uwagę zwracają inspiracje sztuką japońską. Są one szczególnie widoczne w dziełach Wyczółkowskiego powstałych na początku XX stulecia. Malarz zetknął się z nią m. in. za pośrednictwem Juliana Fałata, (który ze swej podróży na Wschód w 1885 roku, przywiózł nie tylko podziw dla tamtej sztuki, ale także liczne pamiątki), oraz Feliksa Jasieńskiego (kolekcjonera dzieł sztuki i przyjaciela artysty). Sam Wyczółkowski również posiadał w swojej kolekcji japońskie grafiki. Inspirację dostrzegamy w charakterystycznym sposobie komponowania przestrzeni, gdzie istotnym elementem staje się pustka (duża połać łąki), płaskich planach, iluzji przestrzeni powstającej przez umieszczenie na pierwszym palnie głównego motywu, nowym punkcie widzenia z "lotu ptaka", dzięki któremu pejzaż staje się syntetyczny i zyskuje symboliczny walor, asymetrii - widocznej w przesunięciu na prawo od osi obrazu grupy drzew, płaskości form nie rozbitych światłocieniem (drzewa, kościółek), statyce przedstawienia skontrastowanej z ekspresyjnym wizerunkiem czarnego drzewa, wreszcie kolorycie, gdzie przy ograniczonej skali barw artysta daje wyrafinowaną harmonię matowych odcieni zieleni, ugrowych brązów i błękitu.
Krajobraz... pochodzi z okresu odejścia Wyczółkowskiego od techniki olejnej, którą porzucił prawdopodobnie z uwagi na alergię. Zastąpił ją pastelem, gwaszem, akwarelą i temperą oraz litografią, które dawały możliwość szybkiej pracy, zgodnej z jego temperamentem. W mistrzowski sposób potrafił łączyć wymienione techniki malarskie tak by uzyskać określony efekt. Liczne prace Leona Wyczółkowskiego dotychczas określane były jako np. czyste pastele, podczas gdy w znacznej części powstały w technice mieszanej, łączącej dwie lub trzy techniki malarskie.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WYCZÓŁKOWSKI Leon

W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl