FRAGMENT WARSZAWSKIEGO RYNKU STAREGO MIASTA Z ATTYKAMI NA DOMACH, 1915
rysunek na bristolu, 50 x 64,6 cm, u dołu po lewej sygnowany "LWyczół 1915". U dołu, po lewej, obcą ręką: "Rysunek kredą litograficzną I-sze studium artysty kompozycja nie odwrócona, kamienice przy Rynku Starego Miasta w Warszawie - strona północna. Teka litograficzna Stara Warszawa wydana w Krakowie 1916 r." Arcyrzadki rysunek poprzedzający przeniesienie na kamień litograficzny. Mistrzowski rysunek!
Grafiką zainteresował się Wyczółkowski około 1900 r.; był już wówczas dojrzałym, uznanym artystą malarzem. Studiował najróżniejsze techniki . Po 1910 r. rozpoczyna się okres wielkich eksperymentów litograficznych. Litografia pozwalała Wyczółkowskiemu pozostać nadal malarzem, rysował bezpośrednio na kamieniu jak i na papierze. Początkowo powtarzał w grafice motywy i tematy swoich obrazów olejnych i pasteli. Stopniowo wzbogacał warsztat, eksperymentował w sposobie opracowania kamienia litograficznego, używał kredki litograficznej, kredy, tuszu, piórka, pędzla, rylca.Mieszał techniki w obrębie litografii, podkolorowywał tuszem, akwarelą. Posiadał własną prasę litograficzną, sam robił odbitki z kamienia. Prace graficzne tworzył w zamkniętych cyklach - tekach, względnie w pojedynczych planszach.
W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl