olej na płótnie, 57 x 45 cm, sygnowany p.g. "L Wy czół / 907" (sygn. bardzo słabo widoczna). Na odwrocie naklejona ekspertyza Jana Hoplińskiego z 5 V 1941 r. z pieczątką i odręcznym podpisem (przedarcia bez szkody dla tekstu). Wystawiany: Leon Wyczółkotuski 1852-1936 (wystawa pośmiertna), Kraków 1937, nr kat. 149 (jako własność prof. Adama Kleczkowskiego).- 114 Aukcja malarstwa i rzemiosła artystycznego Desa UNICUM (24 I 2002), nr kat. 76.
Wyczółkowski uchodził za mistrza w prezentowaniu kwiatów. Nie trudno to zrozumieć, wiedząc że był on ich miłośnikiem, hodował je lub sam zbierał aby tworzyć z nich kompozycje, którymi ozdabiał pracownię i mieszkanie, a co najważniejsze - malował je z uczuciem. Były to przeróżne gatunki kwiatów przedstawiane na wiele sposobów, w naturze lub umieszczone w wazonie. Ich stylistyka także zmieniała w ciągu lat.
Obraz nasz cechuje kontrast między kwiatami umieszczonymi w kryształowym wazonie a ciemną draperią będącą tłem. Kwiaty w wazonie, mimo dość wyciszonej tonacji, wyróżniają się na ciemnym tle. Dzięki temu kompozycja zyskała szczególną kameralność i szlachetność. Takie rozwiązanie Wyczółkowski stosował nie raz: ciemne tła mamy też m.in. w pochodzących z podobnego okresu co Anemony olejnych pracach: Kaczeńce i begonie w doniczce z 1906 r. oraz Białe róże z 1908 r. [reprod. w: K. Kulig-Janarek, W. Milewska, Leon Wyczółkowski 1852-1936. W 150. rocznice urodzin artysty, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2003, il. 129, 130].
W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl