Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WYCZÓŁKOWSKI Leon | ALINA, OK. 1879-1881 R.

Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

ALINA, OK. 1879-1881 R.

olej/płótno,
77,5 x 139 cm
sygnowany p. d.: `Kochanemu Panu | M. Bałuckiemu | podarowuję L. Wyczółkowski` oraz `L. W.`
ODWROCIE: napis `Ze zbiorów Michała Bałuckiego | Kraków`
POCHODZENIE : ze zbiorów Michała Bałuckiego; kolekcja prywatna
LITERATURA: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Sztuka Młodej Polski, s. 76 (il.) katalog wystawy, oprac. K. Kulig - Janarek, W. Milewska, Leon Wyczółkowski 1852-1936. W 150 rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2003
WYSTAWIANY: Leon Wyczółkowski 1852 - 1936. W 150 rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2003

Estymacja: 350 000 - 700 000

Wyczółkowski mógł rozpocząć pracę nad "Aliną" około 1879 roku. Sam pomysł podjęcia tego tematu pojawił się w twórczości artysty w 1876 roku, o czym dowodzi, zaginiony dziś, ołówkowy szkic martwej Aliny leżącej w zaroślach. Podjęcie tematu dzieła Juliusza Słowackiego mogło wynikać z zachęty Jana Matejki, który w dramacie Słowackiego dopatrywał się alegorii narodowych dziejów. Wpływ na Wyczółkowskiego mógł mieć również teatr krakowski, który od 1868 roku wystawiał Balladynę, z Antoniną Hoffman w roli głównej. Wyczółkowski w swoich wspomnieniach daje do zrozumienia, że prace nad obrazem kontynuował we Lwowie, gdzie zamieszkał po zakończeniu studiów przez kilka miesięcy w latach 1880-1881. Adam Chmielowski, który odwiedził Wyczółkowskiego w jego pracowni we Lwowie, miał okazje zobaczyć powstającą Alinę i zwrócił jej autorowi uwagę, że powinien potraktować temat jak legendę, nie w tak realistycznie. W ten sposób zainspirował powstanie drugiej wersji obrazu, ze zmienionym ujęciem, dostosowanym do baśniowego charakteru "Balladyny". Przez wiele lat była ona własnością lwowskiej rodziny wydawców i księgarzy - Altenbergów. Bardzo długo trwano jednak w przekonaniu, że Wyczółkowski nigdy nie dokończył pierwszej wersji i jedynie ślady pierwotnej kompozycji znajdują się pod malarską warstwą idealizowanego ujęcia. Jednak pierwotny obraz został ukończony, a Wyczółkowski zadedykował go Michałowi Bałuckiemu, zajmującemu się wówczas krytyką artystyczną i literacką, wielbicielowi twórczości Juliusza Słowackiego. Dopiero w 2002 roku po raz pierwszy zaprezentowano go szerokiej publiczności na wystawie monograficznej artysty w Muzeum Narodowym w Krakowie. Alina jest dziełem klasy muzealnej. Odzwierciedla budzącą się popularność utworów, pozostającego za życia w cieniu Adama Mickiewicza, wieszcza. W malarstwie polskim jest jednym z pierwszych dzieł powstałych pod wpływem dzieł Słowackiego. Jesienią 2009 roku krakowskie Muzeum Narodowe zorganizowało dla donatorów uroczystą prezentację obrazu, poszukując możliwości pozyskania go do swoich zbiorów.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WYCZÓŁKOWSKI Leon

W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.

Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl