Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WYCZÓŁKOWSKI Leon |

Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

"Samotna sosna, Ojców"

kredka/papier, 51 x 36,7 cm (w świetle passe-partout)
datowany trudno czytelnie i opisany l.d.: '9.VII (...)' oraz opisany trudno czytelnie i sygnowany p.d.: '(...) | LWyczol'
znak wodny papieru p.g.

POCHODZENIE:
- kolekcja Włodzimierza Jana Kaweckiego (1905-1940)

WYSTAWIANY:
- Leon Wyczółkowski. Prace na papierze z kolekcji Włodzimierza Kaweckiego, Galeria Dyląg, Kraków, 2018

LITERATURA:
- Leon Wyczółkowski. Prace na papierze z kolekcji Włodzimierza Kaweckiego, katalog wystawy, Galeria Dyląg, Kraków 2018, s. 12 (il.)

Prezentowane prace "Samotna sosna, Ojców" oraz "Stary dąb" pochodzą ze zbioru Włodzimierza Jana Kaweckiego (1905-1940). Kawecki był malarzem, grafikiem, poetą, także inżynierem-leśnikiem oraz wojskowym. Ukończył Wydział Rolno-Leśny Politechniki Lwowskiej oraz Szkołę Podchorążych Rezerwy Piechoty ze stopniem podporucznika rezerwy piechoty. Publikował prace przyrodnicze na temat Beskidu Żywieckiego. W 1937 roku wydał artykuł-wspomnienie pośmiertne Wyczółkowskiego. Omawiał w nim, na mocy swoich zainteresowań biologią i ekologią, wizerunki drzew w twórczości podówczas niedawnego zmarłego, cenionego artysty. Kawecki poznał go w 1928 roku, odwiedzając dworek Wyczółkowskich w Gościeradzu pod Bydgoszczą. Ziemię tam artysta otrzymał od Wielkopolan w dowód wdzięczności, gdy przekazał kolekcję dzieł sztuki i rzemiosła artystycznego Muzeum Wielkopolskiemu w Poznaniu w 1921 roku.

Kawecki wspomina wizytę w Gościeradzu żartobliwie: "Przechodząc obok starego smreka, kochany Dziadziuś zerwał swój słomkowy kapelusz z głowy i uśmiechając się, rzekł do mnie: 'Włodek, odkryj również przed takim >Starym panem< głowę', co też pośpiesznie uczyniłem. Dziadziuś spojrzał z przemiłym swoim uśmiechem, w którym malował się radosny zachwyt, w kręte konary sędziwego drzewa, pokiwał z lubością głową i prosił mnie bym klęknął przed świerkiem w głębokim pokłonie. Szkicował. Byłem jakimś kapłanem prasłowiańskim, modlącym się do bóstwa, odwiecznego smreka". Kawecki, nasycając artykuł swoimi wspomnieniami związanymi z Wyczółkowskim, zapisał również świetne passusy krytyczno-artystyczne. Z bystrością przyglądał się twórczości artysty, analizując "szamańską" relację drzewo-artysta i odnajdując w malowanych, rytowanych czy rysowanych przezeń drzewach zwornik dzieła Wyczółkowskiego: "Drzewa - olbrzymy, dźwigające w swych konarach historię stuleci, 'pomniki natury', odwieczne dęby rogalińskie, sędziwe borów, 'świętych gai' tucholskie cisy, gotyckie, niebosiężne smreki Puszczy Białowieskiej i karpackiej, przebajeczne w formie i kolorze strzały starych sosen, wiekowe limby tatrzańskie przeglądające się w przejrzystej, lustrzanej tafli Morskiego Oka - to jakież częste tematy jego arcydzieł malarskich. (…) Drzewa, które tak Wyczół ukochał, odpłacały się wzajemnością, pozwalając Mu wyczarowywać bajeczne wizje malarskie, napawać Jego dobre, złote, kochane serce radosną twórczością" (Włodzimierz Kawecki, Nasze drzewa i lasy w artystycznej twórczości Leona Wyczółkowskiego. [Wspomnienia pośmiertne], "Sylwan. Organ Polskiego Towarzystwa Leśnego", R. LV, 1937 nr 5, cyt. za: Leon Wyczółkowski. Prace z kolekcji Włodzimierza Kaweckiego, katalog wystawy, Galeria Dyląg, Kraków 2018, s. 6-7).

W latach 1869-75 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u Wojciecha Gersona, Aleksandra Kamińskiego, Rafała Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium, a w latach 1877-79 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u Jana Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934 prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-93 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895 uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głównie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od około 1918 zajął się grafiką (techniki trawione, autolitografia). Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX/XX w.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WYCZÓŁKOWSKI Leon

W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl