Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KUNKA Lech | KOMPOZYCJA, 1969

Lech KUNKA (1920-1978)

KOMPOZYCJA, 1969

Technika mieszana, sklejka, 80,5 x 58,5 cm
Sygnowany l. d.: L. Kunka; na odwrocie napis: L. Kunka 69.

Malarz, scenograf, rzeźbiarz. W latach 1945-1951 studiował w łódzkiej PWSSP pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego. Będąc jeszcze studentem, w roku 1948 otrzymał roczne stypendium rządu francuskiego i w Paryżu kształcił się w pracowni Fernanda Legera.
Po uzyskaniu dyplomu pracował jako pedagog w macierzystej uczelni, ukierunkowanej na współpracę z przemysłem. Podejmował szereg realizacji o charakterze użytkowym i publicznym jak dekoracja ścienna Biblioteki Uniwersyteckiej czy zaprojektowanie kurtyny dla Teatru Wielkiego w Łodzi. Ta szeroka gama działań plastycznych miała także bezpośredni wpływ na jego twórczość malarską.
Od początku swojej artystycznej drogi opowiedział się Kunka po stronie awangardowej idei sztuki głoszonej przez Strzemińskiego. W roku 1953 powstała w Katowicach grupa St-53, odwołująca się do teorii Strzemińskiego, której współzałożycielem i aktywnym członkiem został Kunka. W 1955 roku wziął udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale.
We wczesnych latach 50-tych malował obrazy z elementami figuratywnymi stosując mocną konturową linię i kontrasty barwne. Pod koniec lat 50-tych stworzył abstrakcyjny cykl obrazów strukturalnych opartych na przewodnim motywie koła. Zarzucił wówczas konwencję malarstwa sztalugowego realizowana tradycyjnymi technikami i zaczął używać oraz łączyć ze sobą różne materiały. Bogactwo technologiczne i faktura tych prac zbliżała je do płaskorzeźb. Zwielokrotniony motyw kręgów wiązał się bezpośrednio z fascynacja artysty kosmosem i odkryciami nowych planet. Nad serią obrazów strukturalnych pracował do końca lat 60-tych. Równolegle tworzył realizacje przestrzenne, które eksponował na Biennale Form Przestrzennych w Elblągu.
W jego kompozycjach na początku lat 70-tych bogactwo materiałów i wątków ustępuje zdyscyplinowanemu układowi geometrycznemu. Nigdy jednak nie powrócił do tradycyjnych technik malarskich budując swe obrazy z niekonwencjonalnych tworzyw jak plastikowe listwy, kauczukowe korki czy przemysłowe lakiery. W całej swojej twórczości przestrzegał zasad konstruktywistycznej budowy obrazu.
Prezentowana "Kompozycja" jest ciekawym, końcowym już przykładem pewnego etapu twórczej wizji i formalnie zapowiada przejście artysty do kolejnej fazy malarskiej, zdominowanej przez ascetyczny język geometrii, którego porządek wyznaczają liczby.
Operująca pozornie skromnymi bo zaledwie dwoma walorami barwnymi - czernią i bielą kompozycja łączy razem elementy strukturalizmu i op-artu działając dynamicznym układem kulistych form i różnorodnością płaszczyzn - błyszczącej, porowatej a miejscami matowej.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KUNKA Lech
Studia artystyczne odbył w latach 1945-1951 w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk plastycznych pod kierunkiem W. Strzemińskiego. Swoje umiejętności malarskie doskonalił we Francji w okresie 1948-1949 w pracowni F. Légera. Po uzyskaniu dyplomu wykładał na macierzystej uczelni. Należał do grona twórców grupy St-53. Uczestniczył w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955 r. oraz w II Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 1957 r. Uprawiał techniki malarskie i rysunkowe, zajmował sie scenografią, tworzył formy przestrzenne. Oferowany obraz jest typowy dla wczesnej fazy twórczości artysty z lat 50. pozostającej pod wpływem dekoracyjnej sztuki Matisse`a i Légera. W zwartych kompozycjach figuralnych Kunka wydobywał formy wyrazistym konturem. Pogłębioną ekspresję uzyskiwał dzięki nasyconej, kontrastowej gamie barwnej.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl