Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LASZCZKA Konstanty | Waza z wodnikiem i nimfą tulącą dziecko

Konstanty LASZCZKA (1865-1956)

Waza z wodnikiem i nimfą tulącą dziecko

fajans, wys. 28 cm
sygnowany wyciskiem w dnie: "JN i S-ka/ Dębniki"
Fabryka Fajansów J. Niedzwiedzki i Spółka w Dębnikach pod Krakowem

Literatura: J. Puciata-Pawłowska, Konstanty Laszczka. Życie i twórczość, Kielce 1980, il. 123. (wersja pó¼niejsza)

Ważną dziedziną twórczości Laszczki była ceramika. Artysta, jako współzałożyciel krakowskiego Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana, uczestniczył w reformatorskim ruchu zmierzającym do podniesienia poziomu rzemiosła artystycznego. Jego zaangażowanie w sprawy odnowy rzemiosła artystycznego i nobilitacji sztuki użytkowej znalazło wyraz nie tylko w samej twórczości artysty, ale także w jego działalności pedagogicznej. W kierowanej przez siebie pracowni rze¼by w krakowskiej ASP przyjął kurs na wszechstronne kształcenie artystów, szczególnie zaś starał się wykształcić w swoich uczniach zamiłowanie do ceramiki. Dlatego, nieprzypadkowo chyba, wśród uczniów Laszczki znale¼li się pó¼niej artyści, którzy w swojej pracy skupili się nad studiami nad ceramiką artystyczną i swą działalnością przyczynili się do stworzenia jej podwalin. Wymienić tu należy takie nazwiska jak Karol Brudzewski, Jan Szczepkowski, Stanisław Jagmin.

Laszczka związany był z dębnicką wytwórnią fajansu w latach 1900-1908, a więc przez cały okres jej działalności. Starał się związać produkcję fabryki z dokonaniami francuskich ceramików. Studia z zakresu rze¼by i ceramiki w paryskiej pracowni Gerome`a i Falquier`a ukształtowały jego wyczucie formy w kierunku idealizowanego renesansu, w duchu sztuki Della Robiów i rze¼by animalistycznej, zaś indywidualne studia nad ceramiką asyryjską i japońską skierowały zainteresowania artysty w stronę właściwości barwnych szkliw ceramicznych.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LASZCZKA Konstanty
Kształcił się w Warszawie w prywatnej szkole rzeźbiarza Jana Kryńskiego. Dzięki zdobyciu I nagrody w konkursie rzeźbiarskim Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych od 1891 do 1896 przebywał na stypendium w Paryżu. Od 1899 roku objął funkcję profesora na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i sprawował tą funkcję do 1935 roku. W jego pracowni studiowało wielu wybitnych rzeźbiarzy, m.in.: Bolesław Biegas, Xawery Dunikowski, Ludwik Puget, Jan Szczepkowski. Formalne poszukiwania Laszczki prowadziły od realizmu ku bryle odbijającej tendencje impresjonizmu w efektach światłocieniowych ożywiających płaszczyznę rzeźby oraz ku symbolizmowi. Tematyką prac z przełomu XIX i XX wieku będących przykładem swoiście interpretowanej secesji były kobiece akty, wiejskie sceny rodzajowe i typy ludowe. Oddzielną pozycję w jego dorobku stanowiły portrety; zajmował się również rzeźbą monumentalną, medalierstwem oraz ceramiką.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl