gips barwiony i lakierowany, wys. 89 cm. na szacie od tyłu sygn.: K. Laszczka
Gipsowa figura stanowiąca zapewne model dla rzeźby w brązie lub ceramice ukazuje tańczącą Salome, córkę Herodiady. To jeden z bardziej rozpowszechnionych w okresie wczesnego modernizmu motywów rzeźbiarskich i malarskich. Temat zaczerpnięty jest z Ewangelii Św. Mateusza - Jan Chrzciciel krytykował króla Galilei Heroda za niemoralny związek ze swą szwagierką Herodiadą, za co został uwięziony. Podczas uczty córka Herodiady, Salome, swym tańcem tak zachwyciła Heroda, że ten obiecał spełnić każde jej życzenie. Za namową matki Salome zażyczyła sobie ścięcia Jana Chrzciciela i przyniesienia jego głowy na misie, którą Salome podarowała matce. W literaturze, a także w sztukach plastycznych historia Salome interpretowana była jako w kategoriach negatywnej mocy kobiecego erotyzmu, jako niszczycielskiego i niebezpiecznego. W rzeźbie uwydatniona została zarówno zmysłowość kobiecego ciała jak i piękno samego tańca. W okresie Młodej Polski Laszczka operował formą, asymetryczną, płynną, secesyjną linią. którą cechowała ponadto szkicowa, bogata w niuanse światłocieniowe faktura. Za przykładem Rodina często posługiwał się zabiegiem zacierania szczegółu, jakby braku wykończenia, pozostawiając pewne partie rzeźby w szkicowym stadium. Cechy te w wysokim stopniu charakteryzują prezentowaną rzeźbę.
LASZCZKA Konstanty
Kształcił się w Warszawie w prywatnej szkole rzeźbiarza Jana Kryńskiego. Dzięki zdobyciu I nagrody w konkursie rzeźbiarskim Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych od 1891 do 1896 przebywał na stypendium w Paryżu. Od 1899 roku objął funkcję profesora na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i sprawował tą funkcję do 1935 roku. W jego pracowni studiowało wielu wybitnych rzeźbiarzy, m.in.: Bolesław Biegas, Xawery Dunikowski, Ludwik Puget, Jan Szczepkowski. Formalne poszukiwania Laszczki prowadziły od realizmu ku bryle odbijającej tendencje impresjonizmu w efektach światłocieniowych ożywiających płaszczyznę rzeźby oraz ku symbolizmowi. Tematyką prac z przełomu XIX i XX wieku będących przykładem swoiście interpretowanej secesji były kobiece akty, wiejskie sceny rodzajowe i typy ludowe. Oddzielną pozycję w jego dorobku stanowiły portrety; zajmował się również rzeźbą monumentalną, medalierstwem oraz ceramiką.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl