Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LASZCZKA Konstanty | Portret Mikołaja Kopernika, 1949 r.

Konstanty LASZCZKA (1865-1956)

Portret Mikołaja Kopernika, 1949 r.

terakota, śr.: 22,5 cm
sygnowany i datowany u dołu: `K.Laszczka 1949`
opisany na otoku: `Nicolaus Copernicus qui solem stare terram moveri iussit`
LITERATURA:
porównaj - Jadwiga Puciata-Pawłowska, Konstanty Laszczka. Życie i twórczość, Muzeum Okręgowe w Siedlcach 1980, il. 188-189
Konstanty Laszczka wykonał kilka podobizn Mikołaja Kopernika, m.in. gipsowe popiersie w 1926 roku oraz ujęcie astronoma w półpostaci w 1935 roku w drewnie.

"Niemal od początku twórczości ulubionym rzeźbiarskim tworzywem Laszczki była terakota, tj. glina kamionkowa zmieszana z topnikami, następnie wypalana. Rzeźbił w niej głowy portretowe, a także figurki i plakiety. Z czasem wytwarzał także ceramikę użytkową: czary, wazony, wazy, świeczniki. Wykonywał dekoracyjne figurki zwierząt i ludzi, postacie i motywy realne i fantastyczne. Wykorzystywał przy tym naturalnie białe, kremowe, brunatne, czerwonawe zabarwienie glin lub barwił je na błękitno, zielono, granatowo. Pokrywał kolorem lub przeźroczystym szkliwem. Stosował wyrafinowane formalnie zabiegi inspirowane ceramiką chińską i japońską, jak zestawienie matowej powierzchni z zaciekiem błyszczącego szkliwa. Wprowadzał motywy rzeźbiarskie i ornamentacyjne z przetworzonych wzorów ceramiki starożytnej, egipskiej, asyryjskiej, perskiej, to znów motywy i tematy fantastyczne, zaczerpnięte z baśni czy sztuki ludowej." (Krystyna Lewicka, Barbara, Osińska, Poczet Artystów Polskich i w Polsce działających, Konstanty Laszczka, Warszawa 1996, s. 444)
Najbardziej znany i ceniony polskim rzeźbiarz secesyjny, Konstanty Laszczka urodził się w 1865 roku w Makowcu Dużym koło Mińska Mazowieckiego, zmarł w 1956 roku w Krakowie. Od 1885 roku studiował w Warszawie pod kierunkiem Jana Kryńskiego i Ludwika Pyrowicza. Dzięki zdobyciu I nagrody w konkursie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, w latach 1891 - 96 przebywał na stypendium w Paryżu, gdzie uczył się u Antoine`a Mercié, Alexandre`a Falguiere`a oraz Jeana Léona Gérôme`a. Po powrocie z Paryża do roku 1899 mieszkał w Warszawie, następnie przeniósł się do Krakowa, gdzie objął katedrę rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych, którą prowadził do 1935 roku. W latach 1900 - 10 sprawował patronat artystyczny nad fabryką wyrobów kaflarskich i garncarskich Józefa Niedźwieckiego w Dębnikach pod Krakowem. Był jednym z założycieli Towarzystwa Artystów Plastyków "Sztuka". Zajmował się rzeźbą monumentalną oraz portretową, komponował sceny symboliczno-alegoryczne czy inspirowane mitologią starożytną. Laszczka tworzył również medale, medaliony portretowe oraz plakiety okolicznościowe. Wielką pasją artysty była ceramika, której z biegiem lat poświęcał się coraz bardziej.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LASZCZKA Konstanty
Kształcił się w Warszawie w prywatnej szkole rzeźbiarza Jana Kryńskiego. Dzięki zdobyciu I nagrody w konkursie rzeźbiarskim Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych od 1891 do 1896 przebywał na stypendium w Paryżu. Od 1899 roku objął funkcję profesora na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i sprawował tą funkcję do 1935 roku. W jego pracowni studiowało wielu wybitnych rzeźbiarzy, m.in.: Bolesław Biegas, Xawery Dunikowski, Ludwik Puget, Jan Szczepkowski. Formalne poszukiwania Laszczki prowadziły od realizmu ku bryle odbijającej tendencje impresjonizmu w efektach światłocieniowych ożywiających płaszczyznę rzeźby oraz ku symbolizmowi. Tematyką prac z przełomu XIX i XX wieku będących przykładem swoiście interpretowanej secesji były kobiece akty, wiejskie sceny rodzajowe i typy ludowe. Oddzielną pozycję w jego dorobku stanowiły portrety; zajmował się również rzeźbą monumentalną, medalierstwem oraz ceramiką.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68   tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
 

Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.


Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl