terakota barwiona, wys. 38 cm; sygn. z boku, przy ogonie: K. Laszczka
Ta interesująca artystycznie i technologicznie rzeźba, przedstawia pawia o silnie wystylizowanym kształcie i wyszukanej pozie, z szponami zaciśniętymi na gałązce owoców, złożonymi skrzydłami i głową odchyloną do tyłu na wygiętej łukowato szyi. Rzeźba została wykonana w technice terakoty - gliny wypalanej, barwionej i glazurowanej. W kolorystyce dominuje głęboki oranż uzupełniany czerwienią i zielenią. Laszczka w swojej twórczości interesował się technikami ceramicznymi, m.in. właściwościami barwnych szkliw ceramicznych. Jego wyczucie formy i estetycznego efektu dzieła rzeźbiarskiego ukształtowały studia z zakresu rzeźby i ceramiki w paryskiej pracowni Gerome`a i Falquier`a. W latach 1900-1910 sprawował patronat artystyczny nad fabryką wyrobów kaflarskich i garncarskich Józefa Niedźwieckiego w Dębnikach pod Krakowem, a jako współzałożyciel krakowskiego Towarzystwa "Polska Sztuka Stosowana", uczestniczył w reformatorskim ruchu zmierzającym do podniesienia poziomu rzemiosła artystycznego. W kierowanej przez siebie pracowni rzeźby w krakowskiej ASP starał się szczególnie kształcić w swoich uczniach zamiłowanie do ceramiki (wśród uczniów Laszczki znaleźli się później artyści, którzy skupiali się nad studiami nad ceramiką artystyczną, jak Karol Brudzewski, Jan Szczepkowski, Stanisław Jagmin). Laszczka związany był także z dębnicką wytwórnią fajansu w latach 1900-1908 starając się związać produkcję fabryki z dokonaniami francuskich ceramików.
LASZCZKA Konstanty
Kształcił się w Warszawie w prywatnej szkole rzeźbiarza Jana Kryńskiego. Dzięki zdobyciu I nagrody w konkursie rzeźbiarskim Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych od 1891 do 1896 przebywał na stypendium w Paryżu. Od 1899 roku objął funkcję profesora na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i sprawował tą funkcję do 1935 roku. W jego pracowni studiowało wielu wybitnych rzeźbiarzy, m.in.: Bolesław Biegas, Xawery Dunikowski, Ludwik Puget, Jan Szczepkowski. Formalne poszukiwania Laszczki prowadziły od realizmu ku bryle odbijającej tendencje impresjonizmu w efektach światłocieniowych ożywiających płaszczyznę rzeźby oraz ku symbolizmowi. Tematyką prac z przełomu XIX i XX wieku będących przykładem swoiście interpretowanej secesji były kobiece akty, wiejskie sceny rodzajowe i typy ludowe. Oddzielną pozycję w jego dorobku stanowiły portrety; zajmował się również rzeźbą monumentalną, medalierstwem oraz ceramiką.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl