Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BEREŹNICKI Kiejstut | Przeistoczenie, 1974 r.

Kiejstut BEREŹNICKI (ur. 1935)

Przeistoczenie, 1974 r.

olej/płótno, 80 x 100 cm
sygnowany, datowany i opisany l.d.: '1974 KBereźnicki | Przeistoczenie'
na odwrocie naklejka wywozowa oraz naklejka domu aukcyjne Agra Art

„A jeżeli chodzi o pytania o sens życia, rozważania egzystencjalne, to jeśli są, to w każdym obrazie niezależnie od tematu. Są w czasie, który został zawarty w materii obrazu. Tam jest ukryta cała ludzka bieda, zagadka życia, dla której nie ma prostej odpowiedzi czy rozwiązania. Zawsze będziemy skazani na świat człowieczy i wszystkie ograniczenia, jakie się z tym wiążą. Tutaj właśnie musimy szukać sensu, ładu i bogactwa”.

– KIEJSTUT BEREŹNICKI

Sztuka Kiejstuta Bereźnickiego to nieustanny dialog ze sztuką dawną oraz jej mistrzami. Artysta w latach 60. malował przede wszystkim martwe natury. W latach 70. zaczęły pojawiać się w jego twórczości elementy scen chrystologicznych oraz pasyjnych. W kolejnej dekadzie natomiast malarz rozpoczął pracę nad serią obrazów, których bohaterami były chorągwie oraz postacie i elementy związane z karnawałem. Podobny temat artysta podejmuje w zaprezentowanym „Przeistoczeniu”. Przedstawiona scena przypomina karnawałową zabawę, w trakcie której uczestnicy zakładają maski, przebrania oraz przeistaczają się w aktorów. Zarówno kozioł, jak i postacie ludzkie poprzez płaską plamę barwną oraz uproszczenia w sposobie przedstawiania sprawiają wrażenie marionetkowych lalek, których maski oraz spiczaste czapki jedynie uwydatniają ten efekt. Podobnie jak w innych realizacjach to człowiek pozostaje w centrum zainteresowań artysty. Na początku swojej twórczości autor stosował przede wszystkim chłodną paletę barwną, w której przeważały odcienie błękitu. Dopiero z czasem, czego przykładem jest zaprezentowana praca, malarz zwrócił się w stronę ugrów oraz ciepłych czerwieni. Charakterystyczne dla twórczości Bereźnickiego jest także nagromadzenie szczegółów, którymi artysta wypełnia swoje kompozycje. Także w późniejszych realizacji widoczne są echa horror vacui, przyświecającego artyście już na początku kariery artystycznej.

Studiował w PWSSP w Gdańsku, gdzie w 1958 r. uzyskał dyplom w pracowni prof. Stanisława Teisseyre'a. Od 1960 r. pracuje w tej uczelni, od 1982 r. prowadząc własną pracownię malarstwa. W latach 1981-1984 pełnił funkcję prorektora. Od 1984 r. jest profesorem. Uczestniczy w wystawach od 1959 r., osiągając liczne sukcesy, jak: I nagroda na Ogólnopolskiej Wystawie Młodego Malarstwa, Sopot 1965 r., złoty medal na VI Festiwalu Sztuk Pięknych, Warszawa 1968 r., nagroda na III Międzynarodowym Triennale Malarstwa Realistycznego, Sofia 1979 r.. Uczestniczył ponadto m. in. w III Biennale Młodych, Paryż 1963 r. i VIII Biennale w Sao Paulo 1965 r., miał liczne wystawy indywidualne w kraju i za granicą. Odwołuje się do realizmu, co więcej, do sztuki dawnej o lokalnym, gdańskim rodowodzie i wyrazie. Tworzy archaizowane w tym nastroju martwe natury, uczty, sceny mitologiczne i alegorie, ale przede wszystkim hieratyczne mieszczańskie portrety, często podwójne i zbiorowe. Początkowo rozgrywający swe kompozycje w niemal monochromatycznych gamach barwnych, w latach 80. rozjaśnił i urozmaicił paletę, zwłaszcza w kompozycjach religijnych i serii "karnawałów". Podobnie w latach 90. powstała seria różowo-brązowych martwych natur.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BEREŹNICKI Kiejstut
Urodził się w 1935 w Poznaniu; Dyplom gdańskiej PWSSP otrzymał w 1958, w pracowni StanisławaTeisseyre`a. Od 1958 r pracuje w tej uczelni, od 1982 r prowadzi własną pracownię malarstwa. Od 1984 r jest profesorem. Autor "Martwej natury z kartami i czaszką"," Martwej natury z różami", cyklu "Zdjęcia z belkowań", dzieł zawierających aluzje do kompozycji holenderskich malarzy XVIIwieku, oraz malarstwa o dawnym, gdańskim rodowodzie.Artysta malujący przede wszystkim archaizowane martwe natury, w dawnym klimacie utrzymane sceny alegoryczne, mitologiczne i portrety o stonowanym kolorycie i metafizycznych korelacjach literackich. W latach 90-tyvh powstala seria różowo-brązowych martwych natur.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl