Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ALCHIMOWICZ Kazimierz | Chłopiec z bagien, 1896 r.

Kazimierz ALCHIMOWICZ (1840-1916)

Chłopiec z bagien, 1896 r.

olej/płótno, 72 x 57,5 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'K.Alchimowicz | 1896'

POCHODZENIE:
- dom aukcyjny Agra-Art, październik 1997
- kolekcja prywatna, Warszawa

„Źródło uznania, którym społeczeństwo nasze otaczało twórczość Alchimowicza, tryska z głębin rdzennych upodobań, łączących artystę z narodem. On kocha ze wszystkimi, podąża za głosem ogółu, bo mu głos ten gra w piersi. Nie schlebiając nikomu, lecz będąc samym sobą, przyciąga jakby siłą magnesu”.
HENRYK PIĄTKOWSKI, KAZIMIERZ ALCHIMOWICZ, „TYGODNIK ILUSTROWANY” 13 STYCZNIA 1917, nr 2, s. 26

Kazimierz Alchimowicz przyszedł na świat w 1840 roku w Dziembrowie koło Grodna. Bratem Kazimierza był o rok młodszy Hiacynt Alchimowicz, również malarz. Dzieciństwo spędził w Wilnie, w którym pobierał nauki. Za uczestnictwo w powstaniu styczniowym został zesłany aż za Ural. Na zesłaniu sięgnął po pędzel, zapewne w poszukiwaniu rzeczywistości równoległej wobec namacalnego i wszechobecnego cierpienia. Powstałe na wygnaniu prace stanowią cenny materiał historyczny obrazujący warunki, w których żyli zesłańcy.
Po siedmiu latach zesłania i po szczęśliwym powrocie do kraju Alchimowicz rozpoczął naukę w warszawskiej Klasie Rysunkowej oraz w prywatnej pracowni wybitnego akademika Wojciecha Gersona. W 1971 roku wystawił swój pierwszy obraz upamiętniający nadal aktualne wspomnienia zesłańca. Był to „Pogrzeb skazańca za Uralem”. Następnie studiował w Monachium pod kierunkiem Alexandra Wagnera (1873-1875), znajdując się również pod silnym wpływem artystycznym swojego przyjaciela, Józefa Brandta. Zaawansowany wiek, w którym artysta rozpoczął studia artystyczne, oraz długi pobyt za granicą z tym związany świadczą o wielkiej pasji wobec sztuki oraz sile woli. Następne trzy lata artysta spędził we Francji, zajmując się malowaniem na fajansie i porcelanie, a w 1877 roku został mianowany kierownikiem pracowni ozdób artystycznych w Fontainebleau.
Od początku pobytu za granicą artysta brał udział w wielu wystawach malarskich, począwszy od Salonu Paryskiego po Wiedeń, Kraków i Lwów. O postawie artystycznej Kazimierza Alchimowicza tak pisał malarz Henryk Piątkowski: „Znawcy twórczości Alchimowicza podkreślają, że od szerokich kompozycji dekoracyjnych do ilustracji życia potocznego potrąca on całą gamę uczuć i wrażeń, a rozmaitość tematów dowodzi dużej wszechstronności jego talentu. Malarza interesują bowiem w różnej mierze przejawy życia i echa przeszłości, dekoracja kościelna, jak i ilustracja arcydzieł naszej literatury. Można powiedzieć, że Kazimierz Alchimowicz pozostał wierny dotychczasowym tradycjom malarskim, bo zmiany w malarstwie europejskim nie miały na niego żadnego wpływu. (...) Samodzielność celów była tak silną, że nawet tak potężne organizacje twórcze jak Matejko, Siemiradzki, Chełmoński, żadnego wpływu nań nie wywarły. Poza pewnym związkiem ideowym bardziej niż artystycznym z twórczością Gersona, Alchimowicz pozostał na tle współczesnej mu sztuki jako odosobniony objaw refleksów romantyzmu, nie łącząc się z niczym z panującym naówczas kierunkiem realistycznym” (Henryk Piątkowski, Kazimierz Alchimowicz, „Tygodnik Ilustrowany” 13 stycznia 1917, nr 2, s. 26).
Uznaniu kolegów po fachu towarzyszyła popularność artysty pośród szerszej publiczności. Świadczy o niej dwukrotna wygrana w konkursie na prace najbliższe sercu Polaków (1893 i 1898), organizowanym przez „Tygodnik Powszechny”. Popularność Alchimowicza miała swoje źródło w niezwykłej biegłości warsztatowej oraz w poetyckim ujmowaniu rzeczywistości, widocznych w kompozycjach czerpiących z bogatej historii i kultury Litwy. Przykładem jest prezentowany na aukcji pejzaż ukazujący chłopca stojącego nad brzegiem jeziora. Otacza go przepastny las, a nad nim góruje stalowo-błękitne niebo. Alchimowicz uwiecznił krainę – samoistny byt rządzący się własnymi prawami – w którym to człowiek może być gościem lub intruzem. Tak malowana baśniowa kraina przywodzi na myśl utwory poetyckie Adama Mickiewicza poświęcone puszczy litewskiej.
W 1878 roku Alchimowicz powrócił do kraju. Osiadł w Warszawie, z dala od rodzinnych stron. W stolicy prowadził własną pracownię malarską oraz dawał lekcje rysunku w prywatnej szkole dla kobiet Bronisławy Poświkowej. Przyjaciele i uczniowie wspominali Kazimierza jako utalentowanego artystę, człowieka o wielkim sercu i wielkiej prawości.

Za udział w Powstaniu Styczniowym został zesłany do Wierchutorii za Uralem, gdzie przebywał do ok. 1869 r. Po powrocie do Warszawy uczył się w Klasie Rysunkowej i w prywatnej pracowni W. Gersona. Akademia Petersburska, patronująca Klasie Rysunkowej, dwukrotnie nagrodziła Alchimowicza srebrnym medalem za prace szkolne. Ok. 1873 - 75 studiował w akademii monachijskiej pod kierunkiem A. Wagnera. W latach 1876 - 78 przebywał we Francji. W 1877 r. przez kilka miesięcy był kierownikiem pracowni ozdób artystycznych w Fontainebleau. W latach 1876 i 1877 wystawiał na Salonie Paryskim oraz w Gandawie. W 1878 roku powrócił do kraju i osiadł na stałe w Warszawie, gdzie od 1890 roku uczył rysunku w szkole malarstwa i rzeźby B. Poświkowej. Wystawiał w warszawskiej Zachęcie, w Krakowie, a także w Wiedniu i Monachium. Malował często pejzaże z okolic Wileńszczyzny, obrazy o motywach zaczerpniętych z historii i legend Litwy, krajobrazy tatrzańskie i sceny rodzajowe. W 1898 roku zaprezentował w krakowskim TPSP 12 obrazów na motywach z Pana Tadeusza oraz cykl 12 kartonów do tego poematu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ALCHIMOWICZ Kazimierz
Dzieciństwo spędził w Wilnie i w okolicach Kijowa, gdzie pracował jako zarządca majątku ziemskiego. Za udział w powstaniu styczniowym został zesłany do Wierchutorii za Uralem i tam zaczął malować amatorsko, a nawet utrzymywał się ze sprzedaży obrazów o tematach religijnych. Właściwe studia malarskie rozpoczął dopiero po powrocie z zesłania (ok. 1869). Początkowo uczył się w warszawskiej Klasie Rysunkoweji w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona, później - w latach 1873-1875 - w Akademii monachijskiej u Aleksandra Wagnera, gdzie kilkakrotnie wyróżniono go medalami za prace szkolne. Lata 1876-1878 spędził we Francji, zajmując się m.in. malowaniem na fajansiei porcelanie. Po powrocie do kraju zamieszkał na stałe w Warszawie i od 1890 uczył rysunkuw prywatnej szkole B.Poświkowej. Uczestniczył w wielu wystawach, m.in. w Salonach paryskich; wystawiał też w Gandawie, Wiedniu, Berlinie, Monachium, Odessie, w Warszawie, Krakowie i we Lwowie.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl